Szent Márton Hírek – 2024. advent időszakában

Kedves Iskolaközösség! Kedves Családok!

Szeretettel állítottuk össze Nektek a Szent Márton Hírek adventi számát! Remek olvasgatást, békés készülődést és áldott Adventet kívánunk mindenkinek!

Minden kérdésnek, ötletnek, javaslatnak nagyon örülünk, keressetek minket bizalommal!

a Szerkesztőség

 

IMPRESSZUM
A hírlevéllel kapcsolatban itt fogadjuk leveledet: hirlevel@szentmartonwaldorf.hu

1.

Adventtől Vízkeresztig

Zsolnai Kriszta segítségével összeállítottuk az adventtől vízkeresztig tartó időszak jelentésének mélyebb rétegeit, olvassátok nyitott szívvel.

ADVENT

Márton nap után hamar beköszönt az advent, amely a karácsonyra való felkészülés négyhetes időszaka. Ilyenkor a napok egyre rövidebbek, sötétebbek, este bizony már fagy, és talán éppen ez teszi az év legszebb időszakává, hiszen nap mint nap egyre több gyertyát gyújtunk otthonainkban, a kandallókban pedig ropog a tűz. A külső fény csökkenését ellensúlyozzuk a gyertyák fényével és melegével, ezalatt pedig folyamatosan lelkünket is felkészítjük a Valódi Fény megérkezésére, Jézus születésének ünnepére.

 

REGGELI ÉNEKLÉS

Régi hagyományunk a tűz körüli szalmabálákon való éneklés. A betlehemet már megépítették a nagyobbak, és érkeznek hamarosan a szalmabálák.

Az adventi időszakban minden hétfőn reggel közösen, együtt énekelve várjuk a karácsony közeledtét. A további napok reggelein az éneklés az osztályokban, a termekben, a tanítókkal egyeztetett napokon folytatódik.

SZENT MIKLÓS

Waldorf-óvodákban és iskolákban Szent Miklós égkék csillagpalástban, püspöksüveggel, egyik kezében spirális pásztorbottal érkezik. Nagy utat tett meg, hogy meséljen a gyermekeknek a hamarosan érkező Jézusról, Mária születendő gyermekéről, akinek földi ruhájához arany szálakra van szükség. E szálak az emberek szívében lakó jóságból születnek, s e szálakból készíti a mennyben Mária a Jézusgyermek ruháját, hogy ne fázzon a földi sötétségben és hidegben.

Szent Miklós a gyermekek szívében a jót szólítja meg.  Ünnepe azt közvetíti számunkra, hogy „semmi emberi tett és gondolat nem vész el, hanem minden feljegyeztetik” és hogy az emberi szeretet összeköti a Földet az Éggel. Jóságukat aranydióval köszöni meg, mindenféle jóval megrakott zsákját pedig kisebbeknek és természetesen még a nagyobbaknak is az osztályterem előtt „felejti”, amit távozása után nagy örömmel bontogatunk.

 

FELKÉSZÜLÉS

Az adventi időszak négy hétből áll, amelyek mindegyike egy-egy erény gyakorlására szólít. Négy próbatétel előtt áll az ember: az igazságosság, a mértékletesség, a bátorság és a bölcsesség jegyében készítjük lelkünket hétről hétre. Ahogy haladunk előre, próbára tétetünk mindegyik erényben, ezzel mélyítve a várakozás lelki folyamatát. A négy erényről részletesen itt olvashattok.

 

„Krisztus ezerszer születhet Betlehemben, de ha benned nem születik meg,

akkor örökre elvesztél.” Angelus Silesius

  

ADVENTI KOSZORÚ

Annak ellenére, hogy a koszorú és a kör ősrégi szimbólumok, az adventi koszorú keletkezése csak a múlt századra nyúlik vissza. Minden advent vasárnap egy gyertyával többet lehet meggyújtani. Ezáltal a gyermek növekvő fénygazdagságot fog átélni, mialatt a napfény ugyanebben az időben csökken. A fenyőillatú szobában nézni a koszorút, közösen énekelni, maradandó gyermekkori élmény.

 

ADVENTI ÉVSZAKASZTAL

Néhány gondolat az adventi évszakasztal heti bővüléséről, annak egy változatáról, amit a gyermek mindig csak reggel, felkelés után vesz észre, hiszen az angyalok éjszaka léptetik Máriát. Mind a négy vasárnapon és a rákövetkező napokban egy-egy újabb „birodalommal” lehet bővíteni. Egy kék vagy zöld terítő legyen a kertecske alapja. A háttérszín a kék, amely az adventi várakozás színe. Az első vasárnap kicsi és nagy kavicsok, kristálykövek kerüljenek rá. A gyermekek a „kincseikből” a legbecsesebbeket fogják hozni a betlehemi jászolnak. Ők is helyezhetnek el egy kövecskét.

Mária, József és a csacsi alakja már ekkor megjelenik, naponta egy lépést tesznek a jászol felé, lépésük nyomán pedig egy-egy arany csillagocska kél. A második vasárnap következik a növényvilág: moha, fenyőtoboz, fenyő ág mind-mind a kavicsokkal szép tájképpé olvad össze. Ebbe a tájképbe kerül bele a harmadik vasárnap az állatvilág: kagyló, kisebb csigaház, esetleg egy darab méhészlép, vagy saját készítésü állatfigurák. Ilyenkor már akár a pásztorok gyapjú báránykáit is legeltethetjük ebben a kis kertecskében. A pásztorok azonban csak a negyedik vasárnap jelennek meg, az évszakasztalon. Mária és József 24-én éjszaka ér be és aznap éjjelről reggelre a KIS JÉZUS is megszületik. Tehát végül 24 arany csillag kerül rá egy szép hullámos útvonalon.

A gyermekek ragyogó szemekkel nézik minden reggel, hogy lépett-e Mária!

 

ADVENTI SPIRÁL (másik nevén adventi kert)

Az adventi időszakban az iskolában adventi kertet járunk, ami egy csodás és meghitt ünnep. A spirálisan földre tett fenyőágak egy utat jelölnek, amely a Karácsony szent pillanatához vezetnek. Az ágakból fenyőillat árad, a spirál közepén pedig egy égő gyertya van. A gyermek az almába szúrt gyertyájával a kezében lépked a spirál közepe felé ott, meggyújtja a gyertyáját a NAGY KÖZÖS FÉNYBŐL vett tűzről, majd kifelé jövet leteszi. Ahogyan minden gyermek áthalad a spirálon, lassan megtelik a terem fénnyel, melegséggel. Minden tárgynak sajátos szimbóluma van: a csillag az embert, az alma a bűnbeesést, az égő gyertya az ember Magasabb Énjét jelképezi. A spirál közepén lévő nagy gyertya a Krisztusi Ént, míg a fehér liliom a tisztaságot, a vörös rózsa a szeretetet, a kék kendő Mária kegyelmi palástját szimbolizálja. A spiráljárásról itt olvashatsz többet.

 

Az idei évben a következő időpontokban tartjuk a gyermek és felnőtt adventi kerteket:

december 13. péntek 16:30 Gyermek adventi spirál – az 1. osztálynak
december 13. péntek 17:30 Gyermek adventi spirál – a 2.-3. osztálynak
december 13. péntek 20:30 Felnőtt adventi spirál
december 15. vasárnap 17:00 Gyermek adventi spirál – a 4-5. osztálynak

 

PÁSZTORJÁTÉK

Az adventi időszak egyik különleges eseménye iskolánkban a Pásztorjáték, amelyet immár hagyományosan az iskolánk felnőtt közössége, tanárok, munkatársak, szülők szereplésével adunk elő a gyerekek és felnőttek számára. Időpontja: december 19. 17.00, helyszíne a Német Nemzetiségi Tájház udvara.

A darab rendezője évről évre Mesterházy Mária, iskolánk mentortanára, drámatanár. Az előadás jellegzetessége, hogy a saját közösségünkön felül nyitott a faluközösség számára is. A mintegy 20 fős stáb elkezdte a készülődést.

Várjuk még a társulatba a harsány fogadós szerepére a lelkes vállalkozót, és a kórusba is szeretettel várunk még jelentkezőket!

A Pásztorjáték eredetéről egy rövid leírást is olvashattok, fogadjátok szeretettel!

  

KARÁCSONY

A karácsonyt a gyermekek otthon élik meg, az iskolában csak a felkészülés zajlik.

Aki az adventi időt tudatosan a Karácsony előkészítésére használta, az a karácsonyt, mint a

beteljesülés idejét tudja megünnepelni gyermekeivel együtt. Nagyon sok ember számára egész életre szóló emlék marad a gyermekkori Karácsonyok bensőséges, meleg hangulata. Minden nap összeülhet a család a karácsonyfánál, a jászolnál. Elmondhatunk egy karácsonyi történetet, ami idősebb gyermekek esetében lehet mindennap más – aminek pedig minden évben sikere van, azt nyugodtan megismételhetjük –, valamint énekléssel, verssel, zenével színesíthetjük az ünneplést.

 

Minden lelki felemelkedést beteljesít a karácsonyi fény. Fontos élmény az adventi időszakban – legfőképpen a kicsiknél – az otthon elkészített évszakasztalon lépdelő Mária, akinek minden lépése nyomán csillag kél. Ez egy csodálatos képe az idő múlásának, amelyben a gyermek természetes módon van jelen, hiszen ő még nem úgy éli át az idő múlását, mint a felnőttek. Ezért is ügyelünk a ritmusokra, mert az ismétlődésben a gyermek biztonságot talál. Ahogy Mária napról napra közeledik a barlang felé, a jászolhoz, úgy éli át ő is a karácsony közeledését. Így születik várakozás a lelkében, és készül föl a gyermek az ünnepi estére.

 

A TIZENKÉT SZENT ÉJSZAKA

A 12-es számról, mint a kozmosz és a föld egész éves körforgásának összefüggéseiről kell beszélni.

Azt is mondhatjuk, hogy azok az Isteni erők, amelyek a 12 hónap folyamán irányítják a kozmikus és földi folyamatokat, egyszer az év során, a december 25-től január 6-ig terjedő időszakban koncentráltan vannak jelen. Rudolf Steiner ezeket az erőket úgy nevezi, hogy az univerzum 12 szent ereje, amely szimbolikusan, az állatöv 12 jegyében nyilvánul meg. Utal arra, hogy ez a 12 szent éjszaka, amely a Krisztusi születés és a január 6-ai Vízkereszt ünneplése között telik el, arra szolgál, hogy belemélyedjünk ezekbe az erőkbe. Minden nap egy-egy csillagkép erejét van lehetősége az embernek felvenni.

 

Vízkereszt

Vízkereszt  január 6-án kezdődik, és négy hétig tart. Január 6-át a Háromkirályok napjának is nevezik. Két jelentős esemény történt ezen a napon. Ekkor hozott a három király: Gáspár, Menyhért és Boldizsár ajándékot a gyermek Jézusnak. A királyok látták csillagát feltűnni az égen, és ez a csillag vezette el őket a gyermekhez.

 

30 évvel később keresztelő Szent János január 6-án keresztelte meg a názáreti Jézust a Jordán folyóban. Keresztelő Szent János tanúja volt ennél a keresztelésnél a tulajdonképpeni Krisztus születésének. Ő látta: „Hogyan nyíltak meg az ég szférái, és Isten galamb alakjában száll alá, hogy Benne legyen.” Míg a pásztorok karácsony után azonnal meglátogatják a Kis Jézust, a három királyok alakja január 6-án jelenik meg az évszakasztalon, ezzel is segítve az idő múlásának érzékelését.

A vízkereszti kiránduláson találkoznak a hosszú téli szünet után a gyerekek. Egy, a szokásosnál nagyobb kirándulásra indulunk, ahol az adventi koszorúkat elégetjük, szenét és a patak vizét magunkhoz vesszük.

2.

“A kedvesség és az apró pillanatok motiválnak a mindennapokban.”

Glatz Nóra, az új gazdasszony bemutatkozása

Egy húszéves, mosolygós lány vagyok, akit a kedvesség és az apró pillanatok motiválnak a mindennapokban. A Waldorf-pedagógiával szinte születésemkor találkoztam az által, hogy a nagyobb testvéreim Waldorf-iskolába jártak. Az óvodát, majd az általános iskolát,  végül a gimnáziumot is Waldorf-intézményben végeztem. Tavaly érettségiztem,  jelenleg jógaoktatónak tanulok, de az egyetem is tervben van, valószínűleg rekreáció és életmód szakon.

Nagyon szerettem ezekben a kedves és számomra fontos iskolákban felnőni, nagyon sokat jelentettek nekem ezek az évek, sok mindenért hálás vagyok, főleg a rengeteg tapasztalásért. Ezekben a közösségekben lettem az, aki most vagyok. Leginkább az otthonos érzést tartom a legfontosabbnak és az összetartó erőt. Itt a Szent Márton Waldorf Iskolában a legvarázslatosabb nosztalgiát okozzák nekem az iskolás éveim csodás emlékei, amelyeket azáltal, hogy újra egy Waldorf-közösségben vagyok, nap mint nap átélhetek.

Nagyon fontos számomra a kedves emberekkel való kapcsolódás, ez itt teljes mértékben megvalósul, komfortosan érzem magam, és most erre volt szükségem. Kiskorom óta nagyon szeretek gyerekek közelében lenni, foglalkozni velük, így itt ez is megvalósul.

3.

Iskolafórumot tartottunk 2024. november 20-án

Felnőtt közösségünk 21 tagja (szülő és munkatárs egyaránt) képviselte magát az Iskolafórumon. Örömmel láttunk több, közösségünkhöz újonnan csatlakozó, lelkes elsős szülőt. Sikerült minimális csúszással befejezni az eseményt, de több fontos témára – amit az esten a jelenlévők gyűjtöttek össze – nem jutott idő, így januárban – január 9-én 18:00 órakor – újabb tematikus iskolafórumra várunk majd minden érdeklődőt. A Bevonódás cikkét olvashatjátok Ács Peti jegyzetei alapján.

 

November 20-án az euritmia teremben találkoztunk, hogy az iskolát érintő fontos kérdésekről tudjunk kötetlenül beszélgetni. Az Iskolafórumra – a meghirdetettekkel összhangban – több, teljes közösséget érintő témával készültünk. Ezen felül vártuk kérdéseiteket, javaslataitokat.

Fix témák

Költségvetés – a Gazdasági munkacsoport beszámolója

A Gazdasági csoport nevében Jordán Évi hozott híreket az iskola költségvetéséről.

A tavasz végén becsült gyermeklétszámhoz képest jelenleg kevesebb beiratkozóval működünk, ezért a tavalyi tanévben bemutatott költségvetés újragondolásra került. Bár az iskola működése így is biztosított, további korrekció szükséges a stabilitás és egyensúly érdekében.

A tavasszal tervezett költségvetés havi 14 M Ft-os bevétellel számolt, az elmúlt hónapokban ez az összeg 10-14 M Ft között mozgott. A megváltozott körülmények miatt a költségeket is újraterveztük, így jelenleg havi 11-12 M Ft-os bevételt kell előteremtenünk az egyesületi támogatásokból, a forrásteremtés munkacsoport segítségével, valamint – végszükség esetén – a korábbi évek megtakarításainak kárára. Az elmúlt hónapokban sikeres eseti projektekkel, egyéb bevételekkel (Garázsvásár, adó 1% felajánlások, Márton napi bevételünk stb.) sikerült elkerülni, hogy a tartalékainkhoz kelljen nyúlni.

2025 januárjától a költségeink (a bérleti díj és – jogszabályi előírások miatt – a személyi költségeink is) várhatóan növekedni fognak.

Az iskolafórum időpontjához képest 3 gyermekkel több jár iskolánkba, így a tanulólétszám 64. A jelenlegi átlag hozzájárulás 68.656 Ft, nem éri el az ajánlott átlag 70.000 Ft-ot. A működési költségeink teljes fedezetéhez 64 tanulóval számolva gyermekenként átlagosan 79.000 Ft-os befizetésre lenne szüksége az iskolának. A bevételek növelésére új vállalási kör indult (a levelet azóta már minden osztály megkapta).

Fontos azt szem előtt tartanunk, hogy költségvetésünket leginkább a magasabb gyereklétszám stabilizálja. Ebben a kérdésben a felvételi felhívások továbbításával, iskolánkról szóló hírek megosztásával, személyes ajánlásokkal tudtok segíteni. Minden ebbe tett jó energia számít! Fontos, hogy megtaláljanak minket azok a családok, akik éppen hozzánk szeretnének tartozni!

Köszönjük, hogy az egyesületi hozzájárulásokat nagy figyelemmel, rendszeresen fizetitek, ez a cash-flow-t tervezhetővé teszi és stabilizálja! A taneszköz pénzeknél vannak még elmaradások. Kérjük, ezeket rendezzétek Évinél és kövessétek figyelemmel a kiküldött táblázatokat!

Lobbi csoport beszámolója

A Lobbi csoport képviselőjeként Verba Judit osztott meg információkat a faluval, a falu vezetésével és a minket körülvevő intézményekkel fennálló kapcsolat alakulásáról, az épület és az iskola egyéb fizikai tereinek jövőjéről.

Kapcsolataink – falu, önkormányzat

  • Megtörtént a faluközpont stratégia találkozó (közösségi gyűlés)– nem volt téma az iskolaépület más irányú hasznosítása (ez jó hír), minden adottnak tűnik, hogy hosszú távú bérleti szerződésünk legyen.
  • A parkolás a legfőbb ütközési pont a faluval (ennek ebben a hírlevélben külön cikket szentelünk).
  • A választás után megújult Képviselő-testülettel és a Művelődési Ház vezetésével is jó kapcsolatot ápolunk.

Épület – terem kérdések

  • Jogszabályoknak meg tudunk felelni anélkül, hogy tornatermünk/-csarnokunk lenne. A betonos sportpálya használata még decemberben várhatóan bekerül a bérleti szerződésünkbe.
  • Összesen további három tanteremre, valamint kisebb bontó- és szaktermekre van szükségünk az iskola teljes felnövekedéséig. Az emeleten szükség esetén még egy tanterem vagy bontóterem kialakítására van lehetőségünk. A további termek megoldására szoros tárgyalásban vagyunk az alpolgármesterrel.
  • Nem tervezünk költözni, építkezni. A következő évekhez a környéken szeretnénk más helyiségeket használatba venni. Van több önkormányzati épület, ami akár tantermi, akár funkcionális célra (pl. bontótermek, fafaragás stb.) alkalmas lehet. Egyelőre várjuk a januárra ígért képviselő-testületi döntést és az új szerződést, de a tárgyalások iránya bíztató.

Hozott témák

Mivel a google form-ra egyetlen válasz érkezett be, ezért az első, bemelegítő feladat után kis csoportokban gyűjtöttük azokat a témákat, amik a megjelenteket foglalkoztatják, amiről szeretnének hallani, beszélgetni. Csoportosítás után szavaztunk, melyik témákat tartjuk a legfontosabbnak megbeszélni. A rendelkezésre álló szűkös idő miatt arról döntöttünk, hogy egy januárban szervezendő tematikus iskolafórumon fogjuk majd részleteiben tárgyalni a témákat, az alábbi prioritási sorrendben:

  1. Az iskola vonzóbbá tétele, üzenete a világ felé, a fluktuáció mérlegének pozitívban tartása
    Ezt a témát a régóta tervezett, és immár megalakult Vezérkép munkacsoport is támogatja munkájával (részletek hamarosan). A segítségükkel megszülető Jövőképből tudjuk majd még erősebben megfogalmazni az identitásunkat.
  2.  Szülők kapcsolódása az iskolához, bevonódás ösztönzése, erősítése
    Jó lenne, ha még többen lennénk mind az ilyen alkalmakon, mind pedig a munkacsoportok aktivitása fejlődne.
  3. A tavalyi év kiértékelése, a tapasztalatok levonása
    A munkatársi kör, ahogy minden tanévben a záró konferenciákon dolgozza fel – a szülőktől, a munkacsoportoktól és a pedagógiából beérkező visszajelzéseket. Kiemeljük az év sikereit, és ezekre építve dolgozunk a nehézségeink feloldásán. Több alkalommal, több formában írtunk már Nektek ezek részeiről, most kérésetekre egy külön írásban összefoglaltuk a szülőknek releváns információkat.

A jelenlévőkben megfogalmazódott az igény, hogy az elmaradt témák fonalát ne engedjük el, és mielőbb szervezzünk egy újabb találkozót, amelyet az évrendbe 2025. január 9. 18:00 órára tudtunk behelyezni. Várunk minden felnőttet, pedagógust és szülőt egyaránt szeretettel!

A Bevonódás munkacsoport nevében: Schlanger Judit

4.

Falugyűlésen képviseltük az iskolát.

Beszámoló a faluban 2024. november 9-10-én rendezett közösségi gyűlésről

Pilisborosjenőn a “faluközpont stratégiáját” az önkormányzat a helybéliek bevonásával szerette volna megalapozni. Ezért jött létre az a kétnapos rendezvény, amire önkéntes jelentkezések alapján kisorsoltak a falut reprezentatívan képviselő 30 embert.

 forrás: https://www.facebook.com/KozossegiGyules

 

A mi részvételünk azért is volt fontos, mert az iskolaépület a faluközpont emblematikus része, önkormányzati tulajdon, és mint tudjátok, több intézmény is működik benne. Rajtunk kívül a Faluház-könyvtár, a református imaház és a Nappali is az épületben működik.A közösségünkből többen is bekerültünk, végül a Márton-nappal való ütközés miatt öten képviseltük az iskola érdekeit: Benes Betti, Deli Zsófia, Jordán Éva, Schlanger Judit és Verba Judit.

A közösségi gyűlés eredményeit a képviselő-testület kapja kézhez, ez lesz az alapja a hosszú távú döntéseknek és terveknek, azzal együtt, hogy nem kötelező érvényű rájuk nézve.

 

Az első napon lehetőségünk volt egy prezentációt is előadni, az alábbi képre kattintva meg is tudjátok nézni.

A két nap számunkra nagyon kedvezően alakult, sok új kapcsolatot sikerült építenünk, aktív résztvevői voltunk a témáknak, és pozitív képet tudtunk mutatni az iskoláról. Maga az iskola nem volt a kidolgozásra kerülő témák fókuszában, nem volt más ötlet vagy funkció, ami miatt az iskola épületéről folyt volna további gondolkodás. Viszont szinte minden téma jelentősen érint minket, mint a faluközpont arculatát és életét meghatározó intézményt.

 

Eredményként a Képviselő Testület elé az alábbi témák kerülnek:

  1. Parkolás a faluközpontban, a faluban.
  2. A közlekedés reformja, biztonság, terhelés-csökkentés.
  3. A patakmeder és part rehabilitálása, zöldítés, megközelíthetőség
  4. A Szedmák udvar (jelenleg Fő utcai parkoló) közparkká alakítása közösségi funkciókkal.
  5. Vállalkozások bevonzása forrásteremtési céllal

 A parkolási helyzet a mi szempontunkból leginkább kritikus téma, ami érint minket, hatással van az iskola támogatottságára. Ennek a témának a kidolgozásakor az derült ki, hogy a csoport tehermentesíteni szeretné a faluközpontot, minél csendesebbé, gyalogosan jól bejárhatóvá tenni, őrizni a falusias jellegét.

 Fogadjátok szeretettel a személyes beszámolókat!

 

Benes Betti:

Izgatottan vártam a két napot, hogyan tud majd együtt dolgozni ennyi különböző ember. Végül nagyon pozitívan csalódtam, mert bár volt olyan, hogy egy témáról homlokegyenest mást gondoltuk valakivel, de diplomatikusan tudtunk beszélni egymással, majd így döntésre jutni.

 

Jordán Évi:

Nagyon hasznos és tartalmas két napot tölthettünk el a falubeliekkel, és értékes ötletek, tervek születtek. Szerintem szelíden, de sikerült képviselnünk az iskolánkat és jó benyomást kelteni az ott lévőkben.

 

Verba Judit:

Nagyon izgalmas volt találkozni új emberekkel, megismerni az ő szempontjaikat, igényeiket, véleményüket. Meghallani, hogy egy-egy vélemény mögött milyen személyes szükségletek vannak, és azokra hány fajta megoldás születhet. A fórum szerintem arra alkalmas, hogy bizonyos témákkal kapcsolatban a lakosságtól az alapelvekre, értékekre és szükségletekre azután az Önkormányzat konkrét terveket tudjon készíteni.

5.

Parkolás újratöltve

Kedves Iskolaközösség, kedves Családok!

 A faluval való gyümölcsöző együttélésünk egyik fő célkitűzése iskolánknak. Pilisborosjenőbe integrálódva, a helyiekkel jó kapcsolatot ápolva, a helyi nagyszerű adottságokat kihasználva akarjuk a gyerekeket egészségben nevelni.

 Ennek a jó kapcsolatnak egyik sarkalatos pontja az iskola környéki közlekedés és parkolás. Különösen reggelente, amikor a zöldséges, a posta és a pékség is fogadja az érkezőket, illetve sokan indulnak autóval a lakóhelyükről. Ilyenkor neuralgikus pont az iskolába érkezésünk, a parkolás, a Budai út szűkítése.

 Erre már az alapításunk óta sok figyelmet fordítottunk, most viszont jelentős fejlesztéseket szeretnénk tenni a békés együttélés érdekében.

 Közvetlenül az iskola Budai úti bejárata előtti frissen murvázott helyeket csak rövid idejű megállásra (Puszi&Pá, azaz Hug&Go vagy Kiss&Ride) használjuk; a gyerek kiszállása idejére biztonságosan félre lehet húzódni autóval úgy, hogy a forgalom közben nincs akadályozva.  (Ez alól kivétel, ha nagyobb holmikat  – rövid idő alatt – ki-bepakolunk, illetve ha az autóban alvó kisbaba van).

Különösen ügyeljünk arra, hogy a járművünk az úttestre ne lógjon ki, vagyis a forgalmat egyáltalán ne akadályozzuk.

A gyerekek bekísérése esetén megállásra a falu iskolához közeli kijelölt parkolóit javasoljuk:

  • a Fő utcai parkolót (a Fő utca felől, az iskolával majdnem szemben)
  • a Polgármesteri Hivatal felső és alsó parkolóját
  • a buszforduló feletti, illetve
  • a játszótérnél kialakított parkolókat.

A Fő utcai parkoló használatának segítésére reggelente és délutánonként biztosított lesz az aszfaltos pályán keresztül az iskolába érkezés (bejárat a pályára a Fő utcáról nyíló, Nappali bal oldalán lévő kiskapun keresztül).

 

 

   

A parkoláson túl az alábbiakra kérjük, hogy különösen figyeljünk:

  • A Budai úton kerüljük a megfordulást, forgalmat akadályozó manővereket. Ezek kiváltására kényelmes lehetőségünk adódik a buszforduló zöldszigetének kerülésével vagy a Fő utca használatával.
  • A Budai úton gyalogosan ne az úttesten közlekedjünk, hanem lehetőleg a járdán.

A Waldorf-pedagógia kifejezetten hasznosnak tartja és támogatja a gyalogos érkezést. Ez segít reggelente a gyerekeknek lelkileg megérkezni az iskolába és egyben – tanulásra készen – a saját testükbe is.

 A biztonságos közlekedés növelése érdekében tervezzük további figyelemfelhívó eszközök létesítését (pl. neon színű Vigyázz, gyerekek! tábla kihelyezését, forgalomlassító fekvőrendőr, stb…)

 Az ezeket tartalmazó részletesebb tervet – amelyet tavasszal az önkormányzathoz is benyújtottunk – itt találjátok.

 A falufórum is sokat foglalkozott a faluközpont közlekedésével. Az ott megfogalmazott és a képviselőtestületnek átadott tervek alapján a jövőben a Budai út forgalomcsillapítása is várható (egyirányúsítás, forgalomlassítás, parkolás átszervezése, komolyabb közterületes-i jelenlét stb.).

 Elemi érdekünk, hogy közlekedésünkre, parkolásunkra figyelmet fordítva növeljük iskolánk elfogadottságát a faluban. Kérünk mindenkit, hogy minden esetben ügyeljen arra, hogy feleslegesen ne zavarja a forgalmat!

 Megértéseteket és együttműködéseteket köszönjük!

A Lobbi csoport: Verba Judit és Schlanger Judit

6.

“Nem kérdés, ha iskolafórum van,

ott a helyem.”

Szülői szemmel rovatunkban Ács Péter szubjektív beszámolóját olvashatjátok a legutóbbi iskolafórumról. Saját elmondása szerint a “félig teli” nézőpont beszámolója következik

Szerda volt, így az irodánkból jöttem bicajjal. Korán jött a téli idő a csúnyább fajtából: sötét, nyirkos, hideg. És végig erős szembeszél egészen a Kálvin térről az iskoláig.

Nem volt könnyű út. Az elemekkel való küzdelem után a szokásosnál kimerültebben érkeztem meg, némi kétséggel bennem, hogy lesz-e elég figyelmem és lélekjelenlétem az iskolafórumra. Nem ezt szoktam meg, mert általában laza egyórás tekerés eljutni az iskolába, most meg hetven perc küzdelem volt.

Aztán amilyen küzdelmes volt az oda vezető út, annyira könnyedre és élvezetesre sikerült az iskolafórum.

Jól kigondolt struktúrák, körbejáró gyümölcsös és magos tálak, mosolygó, tettre kész résztvevők segítették a beszélgetést. Ami nagyon fontos és korábban sokszor hiányzott – volt figyelmünk az elengedésre, nem akartuk beletuszkolni az összes problémánkat ebbe a két együtt töltött órába.

Nem ezt szoktam meg, mert eddig mindig valamivel meg kellett küzdenünk az iskolafórumon, most meg egy hangulatos közös ötletelés lett belőle.

A pohár persze lehet félig üres és félig teli – a félig teli nézőpont beszámolója következik:

Gond-e, hogy nem jutottunk messzire és az informatív előre megszervezett témákon túl csak a később megbeszélendő témákat azonosítottuk? Részemről nem, mert sokkal tisztább képet kaptunk a fő kérdésekről: az épületről és a pénzügyekről, illetve arról, hogy milyen témák foglalkoztatják a közösségünket, miről kell még beszélgetnünk. Elkezdtünk egy folyamatot, ami a továbbiakban fókuszáltan tud majd haladni.

Elegen voltunk-e? Elég-e 20-22 család részvétele egy ilyen eseményen? Ha úgy tekintünk rá, hogy a résztvevők fele napi szinten tolja az iskola szekerét, és folyton ugyanazokkal az arcokkal találkozik a tekintetünk, akkor kevésnek tűnik. De ha úgy nézzük, hogy az iskola közösségének a harmada jelen volt, akkor talán máris máshogy néz ki a dolog – és a lelkes, ötletekkel teli elsős szülők jelenlétét is külön ki kell emelnem.

Részemről nem kérdés, hogy ha iskolafórum van, ott a helyem. Ugyanúgy alapvetés, mint ott lenni a szülőin. Az egyikkel a gyermekemet körülvevő szűkebb teret és a tanítóját segítem, a másikkal az egy fokozattal tágabb teret és az iskolát működtető közösséget. Olyan jó, hogy mindkettőre van tér és lehetőség, nem minden iskolában, nem minden közösségben adott ez sajnos.

Ezen felül mindkét fórumból táplálkozom, gyarapszom én is – kontextust kapok, nézőpontot tágítok és empátiámban fejlődöm.

Teljesen rendben van, ha bárki máshogy érez, mint ahogy az is, ha jönne, de bármi okból nem tudja megoldani, hogy ott legyen – de csak bátorítani tudok mindenkit, hogy jöjjön, mert ez az iskolafórum már nem az a konfliktussal és fájdalommal terhes tér, ami korábban sokszor volt. Mindig van megoldandó nehézség, de amíg közösen tudunk róla beszélgetni, csak közelebb kerülhetünk a megoldáshoz.

7.

A 2024-25-ös éves céljaink
a tanévzáró konferenciák visszatekintéseinek tükrében

Az Iskolafórumon felmerült kérdésként az előző tanév tapasztalatainak összegyűjtése. Ugyancsak kérdés volt, hogy mit tehetünk szülőként az iskoláért. Ezekre a kérdésekre igyekszünk az alábbiakban röviden válaszolni. Részletesebben folytathatjuk a beszélgetést a

KÖVETKEZŐ SZEMÉLYES ISKOLAFÓRUMON, 2025. JANUÁR 9-én!

A 2023-24-es évzáró munkatársi konferencián minden munkacsoport készült éves beszámolóval. Kiemeltük az év sikereit, beszéltünk a nehézségekről. Ezt követte a Tanári évzáró konferencia, ahol a pedagógusok is összegyűjtötték az év tapasztalatait, tanulságait.  Az augusztus 21-23-i nyitó konferenciákon pedig megfogalmaztuk az új tanév céljait, terveit.

A tavalyi év legnagyobb sikereiként a következőket emeltük ki:

Az országosan óriási tanárhiány ellenére a 2023-24-es tanévet sikerült öt osztálytanítóval és csaknem teljes pedagógiai kollégiummal zárnunk.

Az új kollégákat köszöntöttük a záró vagy nyitó konferenciákon, ti is olvashattátok bemutatkozóikat a Hírlevelekben.

Az iskola anyagi helyzete stabil, erről a tavaszi közgyűlésen hallhattatok – a beszámolókban olvashattatok – bővebben. Az azóta eltelt fél év pénzügyi eredményeiről pedig az iskolafórumon volt szó. 

A legnagyobb kihívás a gyermeklétszám kérdése, ez van leginkább hatással a pénzügyi helyzetünkre. Különösen a negyedik és a második osztályunkba várjunk szeretettel az új jelentkezőket.

A teljes közösséget segíti, ha a személyes kapcsolati hálódon keresztül lehetőséget adsz a növekedésre, új családok idetalálására azáltal, hogy az iskola eseményeit, hirdetéseit megosztod. A legjobban még mindig a személyes ajánlás működik!

Kiemeltük, hogy a munkacsoportok működése sokkal megbízhatóbb mint a korábbi évben, köszönjük mindenkinek az ebbe tett munkát! Külön köszönet a munkacsoportok képviselőinek, akik önkéntesként óriási feladatokat és felelősségeket vállaltak és vállalnak! A munkacsoportok működését tovább szeretnénk javítani. A visszajelzésekből kiderült, hogy több csoportban néhány tag nagyon túlterhelt, vannak kevésbé aktív vagy inaktív tagok. A munkacsoportok átgondolása, új formák megvizsgálása szükséges, amire egy csoport mandátumot kapott. Az irányokat a tavalyi évben tartott szervezeti működés workshopok tapasztalatai alapján tervezzük továbbvinni, a részletekre kiterjedő munka kapacitáshiány miatt még nem tudott elindulni, de az egyes csoportok kísérleteznek a megvalósításával.

 

Az év eleji nyitó konferencián célul tűztük ki, hogy továbbra is tartjuk a tavalyi célokat, a stabilitásunk erősítését és ezzel együtt a növekedésünkért dolgozunk. Ennek egyik záloga, hogy a munkacsoportok működése tovább stabilizálódjon.  Erről már korábbi hírlevélben részletesen olvashattatok.

Szülőként ezért ti is sokat tudtok tenni – ha proaktívak vagytok, ha feladatot vállaltok és azt elvégzitek, ha jelen vagytok a munkacsoport találkozókon, eseményeken, ünnepeken. Minden mozdulat, minden vállalás, minden feladat teljesítése – még ha aprónak tűnik is – pozitívan hat, hiszen az alapításkor azt tűztük ki, hogy szeretnénk a teljes közösséget aktívan bevonni a működtetésbe, és közösségi iskolaként működni.

Pozitívumként emeltük ki, hogy a gazdasszony és az épület munkacsoport biztosítja a mindig ápolt, tiszta tereket, ami mind a gyermekekre, mind a teljes közösségre nagyon pozitív hatású. Az odafigyelés, tisztaság, a karbantartott helyiségek jó energiákat táplálnak a gyermekek körül. A stabilitás és növekedés célokat ezzel együtt kiegészítettük azzal, hogy mivel a tereink nagyon szépek, esztétikusak, és ez a gyermekekre pedagógiai szempontból is táplálóan hat, a szépségre, a harmóniára még jobban fogunk az idén figyelni!

Szülőként, ha részt vesztek a nagytakarításokban, teremtakarításokban, udvarrendezésben, nagymosásban, díszítésben, az mind erősíti ezeket a pozitív energiákat. Igazán felemelő együtt, többen dolgozni! Sok kéz, hamar kész :-))! Az ünnepek előkészítésében is nagy segítség minden dolgos kéz!

 

TÉMÁK, AMIKKEL KAPCSOLATBAN MÁR KORÁBBAN IS FOLYT VAGY A VISSZAJELZÉSEK HATÁSÁRA INDULT EL A MUNKA:

Minden visszajelzést (elismerést és kritikát egyaránt) összegyűjtve a munkatársi konferenciára bevittünk. Visszajelzéseitekben a munkacsoportok működése mellett megjelentek további témák, étkezéssel kapcsolatos, pedagógiai, kommunikációs és egyéb észrevételek, ötletek, szervezési felajánlások. Ezek mindegyikét a Bevonódás csoport összegyűjtötte, és csokorban az illetékesek felé továbbította, hogy a János-nap utáni zárókonferenciákon az elmúlt év értékelésébe és a következő év kialakításába szempontként bekerülhessenek.

Részletesebben itt láthatjátok, hogy a különböző megemlített témákban a tavalyi évhez viszonyítva milyen irányban mozdult el a működésünk: 

  • Pedagógiai visszajelzéseiteket továbbítottuk a TK felé, ezekkel a kérdésekkel az osztálytanítókhoz tudtok fordulni.
  • Dolgozunk a szervezetfejlesztés keretén belül a felelősség-számonkérhetőség hatékonyabb megoldásán: jelenleg zajlik az alapdokumentumok ellenőrzése, hogy a feladatokat valóban lefedjék a feladatkörök, valamint megszülethessen a közösségi működtetésen belül a számonkérhetőség, azaz minden feladatnak legyen egy egyszemélyes felelőse (nem az Ő dolga végrehajtani, de a végrehajtás facilitálása a kezében van).
  • Uzsonna: megreformálásra került az uzsonna, Piroska által készített finomságokat ehetnek a gyerekek.
  • Identitás, vezérkép kérdése: a Vezérkép munkacsoport megalakult, a munka indítását januárra tervezzük. A csoport kidolgozza a vezérkép-munka folyamatát, és erről informálja a közösséget.
  • Időben érkező jelzések: protokollt indítottunk, amely szerint az esemény kitalálásakor és/vagy legkésőbb előtte 2-3 héttel jön az első értesítés, egy héttel az esemény előtt a második, és a megelőző napokban egy harmadik, emlékeztető.
  • Mattermost: nehézségek és előnyök is vannak vele, továbbra is a napi intézésre, információátadásra, tudástár gyűjtésére használjuk, egyelőre nem veszi át teljesen az e-mailezés funkcióját, de célunk és kérésünk, hogy minél többen csatlakozzatok, éljetek az előnyeivel. Rengeteg hasznos, fontos tartalom került már fel, amit olvashattok és gyarapíthattok Ti magatok is!
  • Szülők iskolája: nyitott bemutatkozó estek, izgalmas témák, külső előadók színesítik a palettát.
  • Közös alkalmak, felnőtt szociális együttlét, kötetlen beszélgetés: a működésünkkel kapcsolatban a Bevonódás munkacsoport szervezett egy Iskolafórumot, amit a tanév folyamán további alkalmakkal szeretne megismételni. Egyéb szociális ötletek megvalósítását (kiránduló-, biciklis kör stb) örömmel fogadja és támogatja a munkatársi kör, de ennek vitelére nincs szabad kapacitása.

 

A fentiekkel kapcsolatos minden esetleges kérdéssel forduljatok bizalommal hozzánk!

Köszönjük: Medvecki Réka, Schlanger Judit, Verba Judit