Bemutatkozunk
Csak az üdvös, ha
az emberlélek tükrében
alakítja magát az egész közösség,
és a közösségben
az egyes lélek ereje él.
(Rudolf Steiner)
Történetünk
Pilisborosjenő a budai és a pilisi hegyek peremén fekszik, Budapesttől északnyugatra. A festői völgyben elterülő falu hegyvidéki medencében található, a Nagy-Kevély hegy lábánál. A község zsáktelepülés, Üröm és Óbuda felé nyitott. A falu természetvédelmi terület, szántókkal és erdőkkel közvetlen kapcsolatban. Lakossága 2020-ban közel 4000 fő, dinamikusan növekszik. Pár éven belül a várható lakosság létszám a kiadott építési engedélyeket nézve és az építési telkeket számba véve 6000 főre fog növekedni. Pilisborosjenő aktív lakossága egyesületbe tömörülve olyan fejlődő faluért dolgozik, mely maximálisan igyekszik megőrizni a hely falusias jellegét, méretét, védettségét, természet közeliségét. Egy olyan faluért dolgoznak, mely nem pusztán lakóházak csoportját, hanem élő, sokrétű közösséget jelent.
Ezt a fejlődő, természettel áthatott közeget választotta otthonául a 2015 szeptemberében megalapított Pilisborosjenői Waldorf Egyesület és az általa létrehozott Gyöngyharmat Waldorf Óvoda, mely 2020. szeptember 1-én hatodik működési évét kezdte meg. Huszonöt kisgyermek és családjaik járnak az óvodába, közülük 17-en a faluban laknak, a többiek a közeli településekről érkeznek. Az óvodának a fenntartó egyesület komoly erők megmozgatásával, magántőkéből, bankhitelből és pályázati pénzekből 2017-2018-ban saját tulajdonú ingatlant vásárolt, azt felújította és kibővítette. Az óvodát fenntartó egyesület tagjai a mindenkori szülők, és az óvónők.
Az egyesületi elnökségben és az óvodai családok egy részében életre kelt az impulzus, hogy az óvoda folytatásaként nyolc évfolyamos iskolát alapítson, évenként egy-egy évfolyammal bővülve.
Ebben az alapítói szándékban alapvető szempontunk volt, hogy ez a falu, a falusi élet, a föld és a természettel való kapcsolat a lehetőségek egészen széles tárházát adja a Waldorf-pedagógiának. A gyermekkort ebben a környezetben szeretnénk ápolni, ezen a helyen szeretnénk, ha gyermekeink iskolába járhatnának.
Másrészt felismerve a mai kor társadalmi kihívásait és Rudolf Steinernek, a Waldorf-iskolák alapítójának a társadalmi hármas tagozódásról szóló eredeti alapító impulzusát megértettük, hogy az iskola több kell, hogy legyen a társadalom számára, mint pedagógiai intézmény.
Harmadrészt a környéken élő és működő pilisi Waldorf-iskolákba nagyon sok gyermek jár, gyakorta maximális létszámmal működnek. E mellett egyre nagyobb igény merül fel a családokban a Waldorf-pedagógiai iskolákra, mely igényt a már működő iskolák nehezen tudják kielégíteni a telítettség miatt.
2019 kora tavaszán iskolaalapító csoporttá vált a kezdeményezésünk és 2019. március 28-án megtartottuk első alapítói találkozónkat. Ettől kezdve folyamatosan, kétheti rendszerességgel üléseztünk és végeztük az iskolaalapítási feladatokat. Antropozófiai alapú szellemi munkát végeztünk első évben Dieter Brüll: Waldorf-iskola és hármas tagozódás c. könyve, következő évben Michael Spence: Az emberi szellem felszabadítása c. könyve alapján. Közös művészi munka által kerestük megszületni készülő iskolánk nevét és pecsétjét. Hét munkacsoportba szerveződve dolgoztunk az alapítással járó feladatokon és kétheti rendszerességgel megtartott alapítói találkozóinkon kívül szervezetépítési műhelymunkát tartottunk havi rendszerességgel.
2019 november 8-án benyújtottuk a Magyar Waldorf Szövetség számára névhasználati engedély kérelmünket. Bízva iskolakezdeményezésünk pozitív fogadtatásában dolgoztunk a további engedélyeztetési folyamatokon.
A falu szívében álló tizenhárom tantermes régi iskolaépület 2018-tól üresen állt és a falu önkormányzata kereste a falu hosszú távú céljaihoz illeszkedő hasznosítás lehetőségeit. 2019 decemberében alapító körünk pályázatot adott be az iskolaépület hasznosítására, mely megfelelő helyszíne lehetett az alakuló Waldorf-iskolának és további oktatási, művészeti, kulturális programoknak.
Küldetésünk egy olyan, a faluhoz szervesen kapcsolódó iskola létrehozása volt, amely túlmutat az oktatáson és a szülőségen, mert megvalósul a tudatos társadalomépítés. A szülők és pedagógusok együttműködésében kiemelt szempont a folyamatos tanulás, közös gondolkodás és önismereti munka annak érdekében, hogy a világ jobb legyen. Ebben az iskolában célunk, hogy a gyerekek és a felnőttek alkotó erői egyaránt kibontakozhassanak, valamint az alapító és teremtő szülői erők egybeszervezése is megvalósulhasson.
Az alapításkor álmunk része volt egy biodinamikus gazdaság megteremtése is a falu határában, ami tangazdaság és valós termelő gazdaság egyben. Az épületet inkubáicós lehetőségként négy évig béreljük. Tudva, hogy iskolát fogunk építeni, a terveink is alakultak. Új lehetőségként tekintünk arra, hogy az épületet a biodinamikus gazdaságba helyezzük, így a gyerekeket az iskolai élet egészében növények, állatok, a természet veheti körül. Hisszük, hogy ma, 2021-ben, minden gyermeknek, felnőttnek és a földnek gyógyító impulzusokra van szüksége. Ezt szeretnénk megteremteni az iskola köré.
2020. szeptember 1-én megnyitotta kapuit az iskola. A 24 fős első osztállyal, felújított épületben, gyönyörűen berendezett termekben kezdtük meg az évet. Az osztályhoz a későbbiekben még két család csatlakozott, így jelenleg 26 gyermekkel működünk.
Az iskolát terveinknek megfelelően a munkatársi kör irányítja. Szülők, munkatársak és tanárok munkacsoportokba szerveződve vállalják a pedagógia, a fenntartás és fejlesztés feladatait. A legfőbb döntéshozó szerv a munkacsoportok vezetőiből áll.
Munkatársaink és tanáraink folyamatos önismereti munkát végeznek. Ez közös elhatározásunk, mert hisszük, hogy a folyamatos önmunka a fejlődésünket és jó együttműködésünket szolgálja. Ebben a munkában Segítői kör támogat bennünket.
Célunk, hogy az iskola jólétét úgy teremtsük meg, hogy a gazdasági élet szereplőit is meg tudjuk szólítani arra, hogy rendszeres támogatást nyújtsanak az iskolának. Azt reméljük, hogy így egy szélesebb védőhálót és fenntartó erőt tudunk az iskola köré szőni, ami lehetővé teszi a folyamatos fejlődést, a tanáraink és munkatársaink méltó javadalmazását, az összes szükséges erőforrás biztosítását. Mi pedig arra tudjuk fókuszálni erőinket, hogy a gyermekeket szabadon és tisztán gondolkodó, meleg szívvel érző, mások iránt érzékeny és felelősen, erős akarattal cselekvő felnőttekké segíthessük válni.
Alapítói szándék 2019
„Szeretnénk létrehozni egy iskolát, ami a Waldorf-pedagógia alapján működik, működésében friss, kreatív és megújulni képes, élő egység. Olyan iskola, ami úgy tud működni, hogy a Waldorf-pedagógia a maga valójában jelen van, egy megemelő szellemi tér. Szeretnénk egy iskolát, amit átjár az antropozófia, amit hármasan tagolt és működő szervezet működtet, részletesen kidolgozott alaplevek mentén, ahol széles körű bevonódás érvényesül. Megbecsült, alkotni tudó pedagógus közösség működteti, ahol a pedagógiai kollégium foglalkozik antropozófiával.”
„Mindezt családias hangulatban, szimbiózisban a minket körülvevő közelebbi és távolabbi térrel, békében és együttműködésben a természettel, a földdel, a növényekkel és állatokkal. Összekapcsolódva a helyi meseterekkel, a közvetlen közegünkkel, az otthonihoz mérhető színvonalú fizikai környezetben, ahol minden gyermek a maga tapasztalásában ismerheti meg a világot.”
„Egy iskolát szeretnénk életre hívni, ahol meleg, barátságos, szeretetteli közegben élhet együtt minden felnőtt és gyermek. Egy hangos, dalos, nevetős, bizalmon, tiszteleten és egymás elfogadásán alapuló közösséget képzelünk el, amit áthat a szeretet.”
„Legyen ez az iskola szinergiában a természettel, biztosítson stabilitást a ritmusban és azon túl is. Kapcsolódjon a közvetlen környezetéhez is, lehetőleg építsen helyi erőforrásokra.”
„Cél, hogy az intézmény egy békés sziget legyen, ahová megnyugodni járnak a gyermekek. Egy támogató közösség, egy társasági tér, amelynek tagjai nemcsak a közös célt, hanem egymást is támogatják, s a gyerekek, gyerekek maradhatnak.”
„Kiemelt célunk, hogy megbecsült munkatársai legyenek a közösségnek méltó javadalmazás által. Hogy motivált, értékelt és megbecsült tanítóink legyenek.”
„A leendő szervezetre vonatkozóan azt szeretnénk elérni, hogy gazdaságilag stabil, szorító tényező nélküli, a jövőben is fenntartható intézményt hozzunk létre, ami stabil mind a személyi (pedagógusi), mind gazdasági tekintetben, ezen két esetleg ellentétes energiájú tényező szimbiózisa által.”
„A távolabbi jövőben azt szeretnénk, hogy új együttműködési mintát tanítson iskolánk a benne élőknek, hogy gyermekeink által mi szülők is tanuljunk, ezáltal segíthessük őket, hogy világunk szebb irányba változzon.”
Bemutatkozik az alapító kör
Amár Zoltán
Ács Péter
Túlzás nélkül átalakult az életünk, a szokásaink, az otthonunk. Harmadik gyermekünk már ebbe született, a nagyobbakat pedig sorban tereltük az útra: Középső fiunkat egy évvel később fogadták be a Gyöngyharmat oviban, magával ragadott minket a közösség lelkesedése, örömmel vállaltam szerepet mind a fenntartó egyesület elnökségében, mind az új óvodaépülettel kapcsolatos munkákban.
Aztán a csodás ovis évek után sajnos megtanultuk azt is, hogy a Waldorf módszer önmagában nem garancia a boldogságra- legalább ugyanolyan fontos a kölcsönös összhang is a pedagógusokkal.
Sajnos Ricsinek ez nem adatott meg az iskolát elkezdve, ez erős motiváció volt, hogy teljes elszántsággal csatlakozzunk az addig csak kicsit távolabbról kerülgetett iskolaalapító körhöz is, hogy egy olyan iskola születhessen, ahol Ricsi – és megannyi más gyerek is – igazán megtalálja a helyét és felnőve akár segítsen lelassítani a túlgyorsult világot.