Szent Márton Hírek – 2024. Márton időszakában
Kedves Iskolaközösség! Kedves Családok!
Szeretettel állítottuk össze Nektek a Szent Márton Hírek következő számát! Remek olvasgatást kívánunk mindenkinek!
Minden kérdésnek, ötletnek, javaslatnak nagyon örülünk, keressetek minket bizalommal! a Szerkesztőség
IMPRESSZUM
A hírlevéllel kapcsolatban itt fogadjuk leveledet: hirlevel@szentmartonwaldorf.hu
1.
Te is, Én is. Így vagyunk MI.
Zsolnai Kriszta írása a Szent Márton-ünnep időszakáról
A mi Waldorf-iskolánkban a Szent Márton-napi ünnepség különleges jelentőséggel bír, hiszen ő a névadónk. Maga az ünnep nemcsak egy örömteli közösségi esemény a vásárral, hanem egy bensőséges élmény a lámpás felvonulással, melyben a lámpás halovány fénye jelzi a külső fény belsővé válását.
Mindenszentek és Halottak napja is elmúlt, a külső, zord világ ellensúlyozására lelki melegségre, szellemi fényre van szükségünk. Ezt szimbolizálja a lámpácska, amely a belső bölcsesség jelképe. A fény még burokban van, derengő. Ezt erősítjük magunkban, és ezt segíti a lámpás, melyet ezen a napon hordozunk körbe a sötétedő, hűvös estén. Az ünnepek mindig kapcsolódnak egymáshoz. Adventkor indul a készülődés a fény megszületésére, akkor válik majd láthatóvá a nyílt fény, akkor kerülnek majd elő a gyertyák, mécsesek, a tisztán látható fény.
Szent Márton története évszázadok óta példát mutat az embereknek a szeretetről, a segítőkészségről és az önzetlenségről. A legenda szerint egy hideg novemberi estén egy szegény koldussal találkozott, akit saját köpenyének felével takart be, hogy megóvja a fagyhaláltól. Fontos szimbólum ez, ami felett az ember könnyen elsiklik, pedig egészen különleges és egyedülálló Szent Márton történetében! A lovag csak a fél kabátját teríti a koldusra. Nem az egészet, hogy aztán ő maga megfagyjon. Ez egy komoly üzenet a mai kor emberének. A fél köpenyét megtartva vágtat tovább, ezzel szimbolizálva a tudati lélek korának megfelelő hozzáállást: Nem feláldozom magam, hanem az „együtt”-ben gondolkodom. Te is Én is. Így vagyunk Mi.
Az ünnep előkészületei már napokkal korábban elkezdődnek. A gyerekek maguk készítik el a lámpásokat, amelyek színes fényt árasztanak a sötét őszi estéken, amelyek az ünnepi felvonulás során világítanak majd.
Az ünnep egyik legmeghatóbb része ez. Az esti sötétségben a gyerekek és felnőttek, együtt vonulnak az elcsendesedett erdőben, amelyet bevilágít lámpásaik fénye.
Az ünnephez gyakran színdarab is kapcsolódik az oviban és a kisebb osztályoknál, melyben a gyerekek eljátsszák Szent Márton történetét. Nálunk ez a Márton-napi forgatagban az udvaron egy játék formájában valósul meg. A lámpás felvonulás után közös étkezésre is sor kerül, ahol megosztjuk egymással az ételt, a Márton napi kalácsot úgy, hogy eltörve továbbadjuk a társunknak. Ebben a gesztusban köszön vissza az a bölcsesség, miszerint megosztani, a sajátunkból adni a fontos, nem teljesen feláldozni magunkat.
Idén november 10-én a szokásos Szent Márton napi forgatagra várjuk szeretettel a családokat, ahol közös játékokkal, kézműves termékekkel, finom ételekkel ünnepeljük iskolánk névadó szentjét, Szent Mártont.
November 11-én tartjuk a lámpás felvonulást, amelyről tanáraink részletes információt küldenek.
2.
Sok kicsi sokra megy!
Örömhírek a Forrásteremtés csoport háza tájáról
Hogy mennyire igaz ez a mondás, annak ékes bizonyítéka az SZJA 1% kampányból befolyt összeg. Nagy örömmel osztjuk meg veletek, hogy összesen 94-en rendelkeztek az adóbevalláskor úgy, hogy az SZJA 1%-ot a Pilisborosjenői Waldorf Egyesületnek ajánlják. Ezzel az egyesületünk 1.099.424,- forinthoz jutott. Ehhez jött az a 205.000,- forint, amit a Garázsvásár hozott. Így az elmúlt két hónap forrásteremtő eredménye 1.304.424,- forint. És befolytak még kisebb összegek is, mert néhányan a Re-pontokon visszaváltott palackok árát az iskola javára utalták.
Mindenkinek köszönjük a rendelkezést, felajánlásokat és a sok munkát a Garázsvásáron!
Jelenleg 3 futó forrásteremtő akcióhoz tudsz csatlakozni. Várunk mindenkit.
- Mozduljunk együtt az iskoláért! Közösen megtett 1 millió lépés 1 millió forintos nyereményt jelenthet az iskolának. December 8-ig még sok lépést regisztrálhatsz az app-ban, és esélyessé teheted a közösségünket, hogy a sorsoláson minket is kihúzzanak és nyerjünk! (Kapcsolat: Konkoly Mihály)
- Csatlakozhatsz a novemberi Európai Hulladékcsökkentési Hét kezdeményezéshez, és a Re-pontokon visszaváltott palackok értékét az iskola javára utalhatod, vagy az otthon összegyűjtött palackokat, dobozokat behozod november 29-én és mi visszavisszük. Íme a QR kód, amit használni tudsz a Re-pontokon. (Kapcsolat: Marczis Dávid)
- Figyeld az Alkotókör felhívását és vegyél részt a portékák elkészítésében vagy az árusításban! (Kapcsolat: Szladics Viki)
Hosszabb távú forrásteremtő stratégiánk megalapozását egy alig néhány kérdéses kérdőív kitöltésével segítheted ITT. (Kapcsolat: Emich Szabolcs)
a Forrásteremtés csoport tagjai
3.
Gyere Te is, hogy hatással legyél a működésre!
Iskolafórum november 20-án 18:00-kor
Közös érdekünk, hogy gyereknek és felnőttnek is egy jól működő közösséget és szellemi fejlődést biztosító iskolánk legyen. Idén szeretnénk a gyermekeket körülvevő szép környezet mellett továbbra is a stabilitást és a növekedést a fókuszba helyezni.
Ezért iskolagyűlésre hívunk minden, közösségünkhöz tartozó felnőttet – szülőket, pedagógusokat, munkatársakat -, hogy beszélgessünk az iskolát érintő lényeges kérdésekről. Szeretnénk lehetőséget teremteni arra, hogy közösen gondolkodjunk az aktuális és jövőbeli eldöntésre váró feladatokról, lehetőségekről, megoldandó helyzetekről.
Mi is viszünk témákat (tehát szó fog esni a költségvetésről és az új vállalási körről, az épületről, a faluközpont stratégia outputjairól stb.), de szeretnénk, ha előre gondolkodva ezen a formon Ti is hoznátok témaötleteket, kérdéseket, javaslatokat, hogy minden fontos téma meg tudjon jelenni.
A form kitöltésekor, kérjük, Ti is mérlegeljetek, hogy – a fórum korlátozott időtartama miatt – olyan témák kerüljenek be, amik valóban a teljes közösséget, vagy annak legnagyobb részét érintik (tisztázásához nem elég egy-egy érintett személlyel, munkacsoporttal vagy osztályközösséggel beszélni). Kérjük, törekedjetek arra, hogy észrevételeiteket, változtatási igényeteket javaslat formában, saját vállalásaitokkal kiegészítve írjátok meg!
Gyere Te is, hogy hatással legyél a működésre! Ez az alkalom jó lehetőség arra, hogy jobban megismerjük egymást, lássuk mi foglalkoztatja a másikat, hogyan tudunk még inkább közösen dolgozni a céljainkért. Itt a lehetőség, hogy ne csak elszenvedője, de ne is csak haszonélvezője legyél a történteknek, hanem aktív részese!
A Bevonódás csoport nevében: Schlanger Judit
4.
Önigazgató működésünk
Törvényi kötelezettségünknek megfelelve ismét frissítettük SzMSz-ünket, amit a honlapunkon belül, a hivatalos dokumentumok oldalon hamarosan megtalálhattok. A szervezetünkön belüli könnyebb eligazodás segítésére összeállítottunk számotokra egy útmutatót, a működésünk egységeiről, valamint az idei évre vonatkozó tisztségviselőinkről.
Pilisborosjenői Waldorf Egyesület
A Szent Márton Waldorf Iskolát a Gyöngyharmat Waldorf Óvodával együtt a Pilisborosjenői Waldorf Egyesület tartja fenn. Feladata a két intézményben a
- Normatíva fogadása, elosztása
- Törvényesség biztosítása
- Ellenőrző szerep
- Kapcsolattartás a hatóságokkal.
Ezen felül az Egyesület célja, hogy biztosítsa azt a szabad teret, amin belül az óvoda és az iskola is jól, küldetésének minél inkább megfelelve tud működni. Fontos a közösséghez tartozó felnőttek minél szélesebb körben való bevonása, valamint a transzparencia biztosítása.
Az Egyesület ügyvezető szerve a hét tagból álló elnökség, akik feladatkörüket önkéntes munkában látják el.
Óvodai elnökségi tagok:
Boncsér Henrietta
Molnárné Sebők Júlia
Rudas Andrea
Iskolai Elnökségi tagok:
Emich Szabolcs
Kecskés-Vincze Eszter
Schlanger Judit
Független tag:
Verba Judit
Idén – hosszú évek után – végre teljesült Verba Judit kérése, hogy az egyenlő felelősséggel bíró elnökségen belüli névleges elnöki pozícióját le tudja adni. A hatóságok felé a kapcsolattartó szerepkört mostantól Kecskés-Vincze Eszter tölti be.
Egyesületi asszisztensünk továbbra is Ugocsai Katalin.
Iskolában állományban lévő munkatársak
Tanári Kollégium
Tagja minden pedagógus (osztálytanítók, szaktanárok, napközis tanárok és segítők). Minden csütörtök délután konferencián dolgoznak együtt, amihez a gyermek megfigyelésekben és a tanárok kísérében rendszeresen dr. Bán Mariann, antropozófus orvosunk is csatlakozik.
Tagok:
- Keller Ágnes – 1. osztály osztálytanítója
- Zemen Hajnalka – 2. osztály osztálytanítója
- Szalai Szilvia – 3. osztály osztálytanítója, kézimunka tanár, egészségügyi referens
- Mester Zsuzsanna – 4. osztály osztálytanítója, bothmer tanár
- Nagy Ildikó – 5. osztály osztálytanítója, gyógypedagógus
- Bán Mariann – antropozófus orvos
- Bellonné Kovács Timi – kézimunka és napközis tanár
- Faragó Lívia – angol nyelv tanár
- Ott Kriszta – SzMSz szerinti intézményvezető, német nyelv tanár
- Szabóné Erdő Kriszti – ének-zene tanár, euritmia zongorakísérő
- Takács Piroska – kézimunka és napközis tanár
- Varga-Szemes Judit – gyógyeuritmia
- Zsolnai Kriszta – euritmia tanár
Munkatársaink
Gazdasági vezető – Jordán Éva
Gazdasszony és segítőik – Glatz Nóra, Szocsevka Mariann, Kara Fruzsina
Iskolatitkár – Ugocsai Katalin
SzMSz szerinti intézményvezető – Ott Kriszta
Iskolánk működése
Az iskola megalapításakor fontos cél volt egy önigazgató szervezet kialakítása, ahol az intézményhez kapcsolódó felnőttek (pedagógusok, munkatársak és szülők) együtt, egymást segítve működtetik az iskolát. Az ennek megvalósításához vezető megfelelő működést lépésről lépésre, közösen tudjuk kialakítani, fejleszteni.
Az önigazgató szervezetünk feladatait, felelősségeit – az alapítói kör visszahúzódásával – egyre inkább a munkacsoportok veszik fel, aminek köre – a szükséges feladatok függvényében – évről évre változik. Szervezetünk folyamatosan épül, a tapasztalatok alapján átalakul, megújul, hogy az iskola működése minél zökkenőmentesebb lehessen.
A hármas tagozódás
Rudolf Steiner embertanából kiindulva fontosnak tartjuk, hogy szervezeti működésünkben folyamatosan törekedjünk a steineri szociális hármas tagozódás gyakorlati megvalósítására, így iskolánkra, mint élő szervezetre tekintsünk.
Mint szociális organizmus, szükséges, hogy legyen benne szellemi, jogi és gazdasági élet.
Gondolat – Szellemi szféra – Szabadság
Érzés – Jogi szféra – Egyenlőség
Akarat -Gazdasági szféra – Testvériség
Iskolánk szervezeti struktúrája (egy korábbi állapot képe, az aktuális csoportokat lentebb láthatjátok)
Munkacsoportjaink és képviselőik
Tanári kollégium – (tagjait lásd fentebb)
Ünnep csoport – Pongó Andrea
Jövőtervező munkacsoport – Verba Judit
Lobbi munkacsoport – Verba Judit
Iroda munkacsoport – Ugocsai Katalin
Kommunikáció munkacsoport – Molnár Judit
Hírlevél munkacsoport – Medvecki Réka
Személyügyi munkacsoport – Ott Kriszta
Bevonódás munkacsoport – Schlanger Judit
Rendezvény munkacsoport – Medvecki Réka
Épület-karbantartás munkacsoport – Molnár András
Növény munkacsoport (alakulóban)
Forrásteremtés munkacsoport – Molnár Judit
Gazdasági munkacsoport – Jordán Éva
Gazdasszony munkacsoport – Jordán Éva
A munkacsoportok részletesebb leírásáról az SzMSz-ben olvashattok.
Mikor közösségi működtetésről beszélünk, nem azt mondjuk, hogy mindenkinek minden részletről tudnia kell, kapcsolódnia kell minden folyamathoz, benne kell lennie minden döntésben. Egyéni kompetenciánk pontosan addig ér, amennyire részt tudunk vállalni az iskola működtetésében, amennyi és amilyen feladatért felelősséget vállalunk. Természetes, hogy nincs minden területhez energiánk (időnk, tudásunk, kedvünk) kapcsolódni. Itt bizalmunkat adjuk az adott területért felelősséget vállaló társainknak.
Viszont a munkacsoportok tagsága nem csak felelősséget és feladatot hordoz, de közösségi élmény is egyben. Megtapasztalhatjuk, hogy mekkora öröm a gyermekeink jóléte érdekében való együttmunkálkodás, miközben az adott témában mindenki kipróbálhatja magát, fejlődhet, tanulhat, de mindezt egy közösségi háló és közös szervezeti kontroll biztonságában. Ezzel a működéssel nem csak kialakíthatunk egy hármas tagozódáson alapuló közösséget, de élő példává válhatunk gyermekeink előtt a közös cél érdekében való együttmunkálkodás terén, és ott lehetünk hatással a világra, ahol tudatosan tenni, változtatni szeretnénk.
Munkacsoportokat összefogó egységek az iskolán belül
Munkatársi kör
A közös tanulás, fejlődés, a szociális tér és a minden kollégát érintő ügyek megbeszélésének fóruma a havi egyszer – csütörtök délután – ülésező Munkatársi konferencia. Tagja minden állományban lévő munkatárs (tanárok, antropozófus orvos, segítők, iskolatitkár, gazdasági vezető, a gazdasszony csoport minden tagja), továbbá az egyesület iskolai és független elnökségi tagjai, valamint a munkacsoport-képviselők.
Szervezeti kör
A legfőbb döntéshozó szerv, ami ennek ellenére döntést csak a munkacsoportokba nem delegálható, vagy több munkacsoporton átívelő, esetleg a szervezet egészét érintő kérdésekben hoz. Kéthetente, hétfő délutánonként ülésezik, de szükség esetén ennél sűrűbben is összeül.
Tagjai:
- Egyesületi elnökségi tagok (Emich Szabolcs, Kecskés-Vincze Eszter, Schlanger Judit és Verba Judit)
- Tanári Kollégium delegáltjai (Nagy Ildikó és Szalai Szilvia)
- SzMSz szerinti intézményvezető (Ott Kriszta)
- gazdasági vezető (Jordán Éva)
- iskolatitkár (Ugocsai Katalin)
A csoport munkáját segíti Medvecki Réka, szervezeti facilitátor.
Szükség esetén a találkozók első fél órája megnyílik, itt lehet szervezeti kört érintő kérdésekben csatlakozni. Ilyen igény esetén Medvecki Rékát keressétek!
Működésünkkel nem csak – a szervezeti hierarchikus berendezkedéstől távolodva – egy közösségi fenntartású és irányítású iskola kialakítása a célunk, hanem tudatosan törekszünk arra, hogy kísérleti színterévé váljunk egy új társadalmi struktúra létrejöttének.
A Szervezeti kör nevében: Schlanger Judit
5.
Személyügyi hírek
Talán már értesültetek róla, hogy Szocsevka Mariannt betegsége miatt sajnos egy időre nélkülöznünk kell. Emiatt arra az időszakra, amíg Mariann fel nem épül, ideiglenesen Kara Fruzsi mellé keresünk takarítói segítséget. Ha esetleg az ismerősi körötökben tudtok valakit, akit érdekelne ez a lehetőség, akkor kérjük, irányítsátok a Személyügyi csoporthoz: szemelyugy@szentmartonwaldorf.hu
Mindezek mellett további álláshirdetéseinket megtaláljátok a honlapunkon. Hálásan köszönünk minden megosztást, illetve ismerősök megszólítását ezekben a munkakörökben is.
Köszönjük:
a Személyügyi csoport
6.
Amikor a megérzésből megértés lesz…
szülői szemmel rovatunk legfrissebb írása Kvassay Bea tollából
Előadás előtt egy órával:
Te jó ég, ez ma van? Teljesen kiment a fejemből.
Az egyik gyereknek hőemelkedése van, a másiknak masszív anya hiánya.
Már ezer éve nyomjuk a Waldorf-sztorit, ugyan mi újat tudnak nekem még mondani?
Sport, mozgás? Na hát aztán arról végképp mindent (is) tudok!
Jaj, annyira fáradt vagyok, majd legközelebb elmegyek…
Előadás után:
Hű, de jó volt. Hihetetlen, hogy ennyi (20) év után még mindig tudok új dolgokat tanulni, új nézőpontokkal gazdagodni.
Hát igen, Karkus Ottó…
Annyira büszke vagyok magamra, hogy hallgattam a megérzéseimre, és mégis eljöttem!
Ezek a gondolatok kavarogtak a fejemben október 15-én. Ezen a napon tartott előadást iskolánkban Karkus Ottó osztálytanító, osztálykísérő, matek-fizika szakos és Bothmer-gimnasztika tanár. Ottó a gyermekek mozgásfejlődéséről, a sport jelentőségéről mesélt nekünk.
Régi motorosként úgy gondolom, már sok mindent tudok a Waldorf és a sport viszonylatáról, de idáig több dolgot nem értettem, inkább csak elfogadtam, mint a pedagógiával együtt járó, a külső szemlélő számára talán kicsit bigottnak tűnő furcsaságot, megszorítást. Ottó az egészen pici gyermektől a nagy kamaszig, a gyermekek mozgásfejlődésének evolúcióját egy nagy ívben, laikusok számára is tisztán, összefüggéseiben jól érthetően mutatta be.
Mesélt nekünk a mozgás és a tanulás / tanulási nehézségek kapcsolatáról, arról, melyik életkorban mivel tudjuk jól segíteni a gyermekünket. Mesélt arról is, mely sportok hogyan segítik vagy – ha nem a megfelelő időben találkozik vele a gyermek – hogyan rombolhatják a szociális készségeket, kapcsolatokat. Eloszlatott tévhiteket, félinformációkból eredő félreértéseket.
Karkus Ottó
Az előadás végén zseniális szülői kérdésekre válaszolt, ezekből legalább annyit tanultam, mint magából az előadásból!
Hálás vagyok, hogy élőben ott lehettem ezen az estén. Ismét bebizonyosodott, hogy jó pap holtig tanul.
Biztatok mindenkit, hogy éljetek a lehetőségekkel és gyertek el ezekre az előadásokra. Képességet adnak arra, hogy a gyermekeinket még jobban értsük, megfelelően tudjuk támogatni a testi-és lelki jólétüket, és segítsük őket abban, hogy a saját útjukat járhassák!
Kvassay Beáta
7.
Podcast sorozatot indítunk
Iskolánk elindít egy podcast sorozatot a pilisborosjenői Zsákfalvi tv csatornáján.
Ennek első epizódja nov. 3-tól látható, amelyben Nagy Ildikó gyógypedagógussal, az 5. osztály tanítójával beszélgettünk.
Egyre nehezebb kimondani egy gyermekről, hogy minden területen iskolaérett. Az önfegyelemben, feladattudatban, önmaguk megtartásában általában elmaradnak az intellektuális képességeiktől. Az iskolaérettség fizikai, szociális, és érzelmi jeleiről lesz szó a beszélgetésben, amely remélhetőleg nemcsak a waldorfos közösségnek hasznos, hanem minden érintett családnak.
Iskolánk facebook oldalán és honlapján is látható majd a beszélgetés, böngésszétek! A facebook oldalunkon minden aktuális dolog fenn van, nagyon aktív, friss, sok fotóval illusztrált az oldal. Érdemes meglátogatni.
a Kommunikációs csoport tagjai
8.
Hírek a Lobbi csoporttól
Faluközpont stratégia, benne a Szent Márton Waldorf Iskola
A november 9-10-i hétvégén Közösségi gyűlés lesz a faluközpont-stratégiáról. A faluközpont kelet-nyugati irányban az önkormányzattól a buszfordulóig, észak-déli irányban a templomtól a Mandelbrot pékségig terjedő terület. Mivel az iskolaépület is ennek a területnek a része, a faluközpont-stratégia érinti a mi hosszú távú terveinket is.
A mi célunk, ami megerősödött bennünk az elmúlt négy évben, hogy iskolánk itt, ebben az épületben maradjon vagy teljes egészében, vagy a környéken kiegészülve néhány plusz helyiséggel, műhellyel, területtel. Ezirányú szándékunkat hivatalosan is kinyilvánítottuk az Önkormányzat, mint bérbeadó felé.
Az Önkormányzat amellett, hogy támogató irányunkban, be szeretné vonni a lakosságot annak előkészítésébe, hogy milyen faluközpontot szeretne a falu, milyen legyen és milyen funkciókat hordozzon ez a terület.
Erről a bevonási szándékról és a korábbi tárgyalási folyamatról még tavasszal, egy korábbi hírlevélben írtunk részletesebben.
Most érkezett el az a lakossági bevonáshoz kapcsolódó mérföldkő-esemény, amivel ,,Közösségi gyűlés” néven találkozhattok az önkormányzat honlapján.
A részvételi szándékot erre az eseményre korábban lehetett jelezni, és irányított véletlenszerű kiválasztással (különböző szempontokat figyelembe véve, pl. életkor, végzettség, lakcím a falun belül stb.) állt össze az a 30 emberből álló kör, akik a november 9-10-én megrendezésre kerülő kétnapos workshop szereplői lesznek.
Ennek a workshopnak a végére fog kialakulni egy lehetőleg konszenzusos koncepció a faluközpont jövőjéről. Ez az anyag tájékoztató jellegű lesz az Önkormányzat Képviselőtestülete részére, de döntési kötelezettségük nincs vele kapcsolatban.
Többen is jelentkeztünk a részvételre, és nagy örömünkre négyen be is kerültünk a csoportba: Benes Betti, Jordán Évi, Schlanger Judit, Verba Judit. Mi fogjuk képviselni legjobb tudásunk szerint az iskolánk érdekeit.
Mint érintett faluközpont-lakó közösség, lehetőségünk lesz egy prezentációval is készülni az eseményre, amelyet szombat délelőtt fogunk bemutatni.
Bízunk benne, hogy adventre már a hosszú távú bérleti szerződés szövegezésén fogunk dolgozni!
Gondoljatok ránk, drukkoljatok nekünk!
A további hírekkel jelentkezünk!
Verba Judit
9.
Úti beszámoló a Steinheim am Albuch-i látogatásról
Előzmények:
A faluból a világháború után kitelepített sváb lakosság nagy részét Steinheim am Albuch településre deportálták. Egyéni, családi, és közösségi tragédia, nagy fájdalom volt és maradt az itt élőknek és a kitelepítetteknek egyaránt. A svábság mai napig aktív, bár kis létszámú (cca 150 fő), de saját helyi önkormányzattal rendelkezik. Ezért német nemzetiségi az óvoda és az iskola is.
A későbbiekben a települések felvették egymással a kapcsolatot és testvér-településekké váltak. Ez a szál az idők folyamán elvékonyodott, de a legutóbbi években Tömöri Balázs polgármester sikerrel újra felelevenítette a kapcsolatot.
Tavaly vendégül látta a falu a steinheim-i delegációt, akik a mi iskolánkba is eljöttek, éppen a Márton napi ünnepünkön vezettük őket körbe.
Az utazás:
A múlt héten került sor a látogatás viszonzására. Egy kis delegáció utazott Steinheimbe, melynek magam is részese lehettem. A delegáció tagjai voltak:
Tömöri Balázs polgármester
Antonovics Bence képviselő
Nagy Ernő képviselő
Bubik Szabolcs képviselő
Jávor Csaba Művelődési ház vezető
Mikolay Ágnes Német Nemzetiségi Általános Iskola főigazgató
Wilhelm Péter katolikus pap,
Perlinger Györgyi Német nemzetiségi önkormányzati képviselő
Heves László Német nemzetiségi önkormányzat képviselő
Klinger Magdolna Család-és gyermekjóléti szolgálat vezető
Taskovics Zsuzsanna nyugdíjas óvónő, kapcsolattartó
Verba Judit Pilisborosjenői Waldorf Egyesület elnökségi tag.
Az utazás, a látogatás minden várakozásomat felülmúlóan jól sikerült. A helyiek gondos előkészülete, a precíz szervezés, a barátságos, odafigyelő vendéglátás lenyűgöző volt. Steinheim lakossága két Pilisborosjenőnyi, kb. 8000 fő. A jólét tapintható. Egy aszteroida kráterében épült a falu, lankás tájban, jellege inkább kisvárosi mint falusi. Boltok, éttermek, iskola, zeneiskola, óvodák, tornacsarnokok, sok közösségi tér, sportklub legalább 5 különféle pályával mind a falu részei.
A szállásunk:
Néhány érdekesség a helyi oktatásból:
Németországban az óvoda fizetős. Állami vagy magán, mindenhol 70 ezer forintnak megfelelő tandíjat kell fizetni érte a szülőknek. Van szociális alapú ellátási lehetőség is, illetve az önkormányzat a privát óvodákat is 85%-os mértékben finanszírozza. A faluban és környékén összesen 19 óvodai csoport működik.
Középiskola a szomszédos Heidenheim-ben van, ahol egy 78! éves Waldorf Iskola is működik, a hozzá kapcsolódó 7! Waldorf óvodai csoporttal. Az iskolát meg tudtuk nézni, megismerkedtünk a gondnokkal, Mack Úrral, aki maga itt volt kisdiák, és 30 éve itt dolgozik. Az iskola a helyi Voith gyártulajdonos hathatós pénzügyi finanszírozásával alapult, a gyár területén indult 1946-ban. Csak 1972-ben kezdték az önálló épületet építeni, ami 1974-re el is készült, Steiner eredeti útmutatásai alapján. A gyártulajdonos elődje még személyes ismeretségben állt Rudolf Steinerrel.
Az iskola maga is lenyűgöző volt, de mikor a színházterembe értünk, az állunk a földre koppant. A 600 férőhelyes színházterem minden egyes pontjáról ugyanolyan hibátlan akusztikával élvezhetőek az előadások. A prospektust a tanáriban megnézhetitek!
Mack Úr felajánlotta, hogy, amennyiben szeretnénk hozzájuk hosszabb látogatásra menni, szívesen segít a szervezésben. Esetleg jövőre???
A pilisborosjenői delegáció
volt a másik nagyszerű élményem. Kedves, kapcsolódó emberek, öröm volt az együtt töltött négy nap.
Alapelvünk, hogy szeretnénk integrálódni a faluba, az élet szerves részeivé válni. Ezekből a személyes ismeretségekből új lehetőségek nyílhatnak a számunkra. Néhányat említés szinten szeretnék megosztani veletek:
A helyi iskola igazgatónője, Mikolay Ági kollégájával vendégségbe érkezik hozzánk a szünet utáni héten, november 7-én csütörtökön. Ott Krisztával fogadjuk, és körbevezetjük őket a területünkön. Bízunk benne, hogy találunk együttműködési lehetőségeket (közös csere/nyári tábor program Steinheimbe, stb)
Szintén lehetőség a falu múltjához, jelenéhez, kultúrájához kapcsolódni a német nemzetiségi önkormányzat tagjaival való megismerkedés. Az iskolával csaknem szemben található a Tájház, benne kis múzeum, és egy szuper szabadtéri színpad, amit néhányan a majálison már láthattatok. Perlinger Györgyi örömmel látja a gyerekeket honismeret keretében a tájházban, ahol a helyi kultúra és történet, az egykori élet a faluban is megismerhető.
A másik képviselő, Heves László a helyi önkéntes tűzoltó egyesület parancsnoka, szintén nagyon kedves, barátságos ember, nyitott a gyerekekkel való foglalkozásra, bemutatóra.
A Művelődési ház vezetője, Jávor Csaba eddig is kedves együttműködő partnerünk volt. Csaba korábban az iskola igazgató helyettese volt, valamint sok tíz éve vezet gyermek néptánccsoportokat, és élő történelemórákat. Szakértője a középkornak, lovagkornak, a vikingeknek. Vártáborokat is tartott.
Bízom benne, hogy hosszú távon fogunk profitálni az utazás által létrejött kapcsolatokból, és segítségükkel mélyebbre engedjük a gyökereinket a faluban, és egyre több ponton tudunk kapcsolódni a helyiekhez, a helyi élethez.
Pilisborosjenő, 2024.10.25.
Verba Judit