
Szent Márton Hírek 24/09
Kedves Családok!
Szeretettel állítottuk össze Nektek a Szent Márton Hírek legfrissebb számát!
a Hírlevél szerkesztősége
2024. június 19.
IMPRESSZUM
A hírlevéllel kapcsolatban itt fogadjuk leveledet: hirlevel@szentmartonwaldorf.hu
1.
Mihály-nappal a nyár külső fénye belső fénnyé alakul – megkezdődik az adventig tartó elmélyülés
Mihály-nap arra hív minket, hogy szembenézzünk saját belső nehézségeinkkel, és megküzdjünk velük. Zsolnay Kriszta, euritmiatanárunk írása
A tanév alighogy elkezdődik, máris itt van Mihály-nap, amely mély szellemi jelentőséggel bír. Ez az ünnep az őszi és téli sötétebb időszakba való átlépés ideje, amikor a természet és az ember is új szakaszba lép. Szeptember vége nem csupán a betakarítás lezárását, a nyári munka végét jelenti, hanem az elmélyülés kezdetét is. A nyár külső fénye most belső fénnyé alakul, ahogy a természet lassan visszavonul, az ember is lassan visszahúzódik a belső világába.
A Waldorf-iskolákban különösen fontos ez az időszak! Megtörténik a Mihály-napi bátorságpróba, ami a külső megmérettetés által felkészít a belső megmérettetésekre. A mi iskolánkban is a gyermekek együtt vesznek részt a korosztályukhoz igazított bátorságpróbán, amelynek végén apró hófehér kövekkel igyekeznek átbillenteni a mérleget. A mérleg másik kosarában a sárkány fekete szíve lapul. Vajon átbillen-e a mérleg a közösség erejével? Eddig minden évben sikerült.
Ebben az időszakban az ember egy belső utazásra indul. Amit a nyári hónapokban kívülről kaptunk – a napsütést, az energiát – most belső fényként kell magunkévá tennünk. Mihály-nap arra hív minket, hogy szembenézzünk saját belső nehézségeinkkel, és megküzdjünk velük. Ehhez az kell, hogy megőrizzük belső fényünket a közelgő sötét hónapok alatt. Ez a belső munka egészen karácsonyig folytatódik, amikor az adventi időszakban ismét megpróbáltatunk.
Szent Mihály a belső fény és bátorság megtestesítője. Ő az, aki legyőzi a sárkányt. Szellemi vezetőként áll mellettünk, segítve minket abban, hogy belső fényünket ne veszítsük el a kihívások közepette. Ahrimán, akit Mihály legyőz, az anyagi, materiális világ keménységét képviseli. Ő az, aki elzár minket a szellemi világtól, aki gondolatainkat materializálja, érzéketlenné tesz. A modern világban Ahrimán erői mindennap jelen vannak – a média, a manipuláció, a hazugságok fejedelme –, és nekünk nap mint nap küzdenünk kell, hogy egyensúlyban maradhassunk. Ebben a harcban azonban nem vagyunk egyedül: Mihály szellemi vezetőként támogat minket, és a közösség ereje is fontos. Együtt, közösségben vagyunk képesek hatékonyan szembenézni ezekkel az erőkkel.
Az ünnephez kapcsolódóan a Waldorf-iskolákban évszakasztalt készítünk, ahol megjelennek a természet elemei: ásványok, állatok, növények és természetesen Mihály alakja is. A hegyikristály az ásványvilágot, a gyapjúból készült róka, szarvas, nyúl az állatvilágot jelképezik. A betakarítás gyümölcsei – búzakalász, gesztenye, szőlőinda – a növényvilágot idézik meg. Az oltár középpontjában mindig Mihály áll, arany háttérrel, amely a kozmikus bölcsességre utal. A piros, narancs, arany és bordó színek uralják az évszakasztalt, és megjelennek Mihály szimbólumai is, mint a lándzsa, kard és mérleg, amelyek az ünnep szellemiségét tükrözik.
Mihály-nap nemcsak egy ünnep, hanem egy lehetőség is arra, hogy lelkileg megerősödjünk, és felkészüljünk az előttünk álló időszakra. Ahogyan Mihály legyőzi a sárkányt, úgy mi is képesek vagyunk belső erőnkkel szembeszállni a világ kihívásaival és a saját belső árnyainkkal.
2.
Új kézimunkatanárunk: Bellonné Kovács Tímea
a napközis munkába is besegít ettől a tanévtől kezdve. Ismerkedjetek meg vele

Bellonné Kovács Tímea
Szikszón születtem, gimnáziumba Miskolcon, főiskolára Egerben jártam, ahol rajz -vizuális kommunikáció szakos tanárként végeztem.
Két évet éltem Angliában egy gyönyörű pici szigeten, nyelvtanulás okán, majd itthon “beengedős néni” lettem az egri színházban, ahol egy életre megfertőzött a színház és a jelmezek szeretete.
Két évet dolgoztam ólomüveg restaurátor műhelyben Kőszegen, a Jézus szíve templom üvegein, majd 2011 februárjától Óbudán kezdtem a Waldorf-pedagógiával ismerkedni, mint napközis tanító.
Falun nőttem fel, föld és állatok közelében, szőttünk, varrtunk, horgoltunk nagymamámmal, ami a főiskolán már szakmai hozzáértés mellett folytatódott, így nagyon hamar kiderült, hogy a Waldorf-pedagógián belül a kézimunka lesz az én irányom. El is kezdtem a képzést, így végzett kézimunka tanár lettem.
Közgazdász férjemmel Gyömrőn lakunk, ahol három kisfiúnkat neveljük, az ikrek hatévesek a kicsi most kezdi az ovit.
Végtelen öröm számomra, hogy újra kezdhetek tanítani, mint kézimunka- és napközis tanár egy ilyen gyönyörű helyen, mint Pilisborosjenő.
3.
Faragó Lívia angoltanárként csatlakozik iskolánkhoz, mind az öt évfolyamon tanít szeptembertől.
Nagyon szerencsés vagyok, mert remek iskolákban dolgoztam a pályámon 1990 óta: két állami iskolában (Városmajor, Áldás utca) és a legutóbbi tíz évben a Sashalmi Waldorf Iskolában. A művészeteken keresztül való tanítás mindig része volt az óráimnak, elsősorban a zene, a gyerekirodalom, a képzőművészet és a dráma hatotta át a gyerekekkel való közös munkát. A nyelvórákban az a csodálatos, hogy ott bármi megtörténhet, magunk alakítjuk a tartalmat a képzeletünk, tálentumaink, érdeklődésünk szerint. A művészi inspirációs közeget otthonról is hozom, festőművész férjemmel, közös ’gyermekünk’ volt egy angol-művészeti és nyelvtanítási program kidolgozása LARK (Language and Art for Kids) néven. Két ’igazi’ gyermekünk már felnőtt, Rozi unokánk 5 éves. Váratlanul, de annál határozottabban szólított meg a hívás a Szent Márton Waldorf Iskolába – kíváncsian és lelkesen várom a közös kalandokat mind az öt osztállyal.
4.
Varga-Szemes Judit bemutatkozása
Az euritmia terápiás alkalmazásakor azokkal az alakító, formáló erőkkel (életerőkkel)dolgozunk, amelyek az ember szervezetét ritmikus folyamatok által alakítják ki. Annak megfelelően, hogy milyen területen szeretnénk a gyermeket megtámogatni, készségeit erősíteni, az euritmiai elemeket átalakítva és hangsúlyozva, célzottan végezzük a gyakorlatokat – írja az iskola gyógyeuritmistája, aki szeptembertől csatlakozik az iskolához.
Az elsődleges hivatásomnak az anyaságot tekintem. Négy fiú gyermekem van, akik közül ketten már felnõttek, ketten pedig a pesthidegkúti Waldorf-iskolába járnak. A Waldorf-pedagógiával kamaszkoromban találkoztam először egy amatőr színiiskolán keresztül, amit Uray György, kiváló pedagógus és színházrendezõ vezetett. Olyan módon értett a fiatalok (és a felnõttek) nyelvén, ami meghatározó lett számomra a késõbbiekben is.
A pedagógiát az elsõ gyermekem Waldorf-óvodai éveivel ismertem meg közelebbrõl, és az elsõ euritmia-élményem is egy ovis szülői esthez kapcsolódik. Ez az érzés egy Teljesség-élmény volt, amit az euritmiai mozdulatok során tapasztaltam meg. Ahhoz, hogy ezt gyakrabban is átélhessem, jelentkeztem a budapesti Euritmia Képzésre, ahol öt év után, 2009-ben diplomáztam. Ezután hosszabb külföldi évek következtek Salzburgban és Bajorországban: egy gyógypedagógiai otthonban és iskolában, valamint Waldorf-óvodában euritmiatanárként dolgoztam, és itt született meg még két gyermekem. Miután újra hazatértünk, elvégeztem itthon a gyógyeuritmia képzést is, és nagy örömömre most itt, a
Szent Márton Waldorf Iskolában, mint gyógyeuritmista, egyéni, illetve kiscsoportos fejlesztő/terápiás foglalkozásokat fogok tartani a gyerekeknek.
5.
Antropozófus orvoslás gyermekeink egészségéért
Azon kevés Waldorf-közösségek egyike a miénk, ahol az antropozófus orvoslás dr. Bán Mariann személyében jelen van iskolánk mindennapjaiban és minden szegletében. Mariann szoros és folyamatos kapcsolatban áll pedagógusainkkal, rendszeresen találkozik gyermekeinkkel, részt vesz a tanári konferenciákon és a teljes munkatársi körrel is dolgozik. Az alábbi írásából megtudhatjátok hány helyen kapcsolódhatunk mi és gyermekeink Mariannhoz.
Dr. Bán Marianna vagyok, antropozófus orvosi, mentálhigiénés-, homeopata- és természetgyógyász-orvosi minőségemben kísérem az iskola diákjait és munkatársait. Az Iskola megszületése óta vagyok jelen a munkatársi körben. Az Iskolán kívül antropozófus orvosként és fogorvosként dolgozom.
Az antropozófia ember- és világképén alapuló szemléletben a pedagógia és az orvoslás szervesen összekapcsolódik. Ennek jegyében rendszeresen hospitálok az osztályokban, jelen vagyok gyermek-megbeszéléseken, konferenciákon és szülői esteken. Utóbbi alkalmakon igény szerint szívesen beszélek a neveléshez kapcsolódó testi- és mentálegészségügyi vagy aktuális orvosi témákról holisztikus megközelítésben.
Hospitálás, gyermekmegfigyelés:
A gyermekek közösségben megélt egyéni testi, lelki fejlődését, erősségeit és nehézségeit, beilleszkedésüket, figyelemtartási képességeiket, viselkedésüket, kompetenciáikat és a közösség pszichoszociális fejlődését, dinamikáját kísérem figyelemmel. Tapasztalataimat az osztálytanítókkal rendszeresen megosztva közösen kísérjük a gyermekeket.
Osztályvizsgálatok:
Az antropozófus orvoslás egészségképét szem előtt tartva egyenként is beszélgetek a gyermekekkel, felmérem a külsőleg megfigyelhető testi-lelki állapotukat (testalkat, testtartás, hőháztartás, mozgás, bőr, fogazat, szorongás, túlterheltség, stb). A kérdések az általános hogy-létükre, erőnlétükre, táplálkozásukra, emésztésükre, visszatérő panaszaikra (pl. fej-, hasfájás, végtagfájdalom, álmatlanság, stb), esetleges krónikus betegségeikre, a pihenésre, a szabadidő eltöltésére, otthoni feladataikra, a család összetételére, lakáskörülményekre (különszoba), a napi ritmusra, médiahatásokra (tv, számítógép, telefon, PC játékok), különórákra vonatkoznak elsősorban. A beszélgetés oldott hangulatban zajlik, a gyermekek szívesen mesélnek magukról. A válaszadás nem kötelező.
A védőnői- és orvosi vizsgálat során a testtömeg, testmagasság, vérnyomás, látásélesség, a gerinc és lábfej vizsgálata zajlik. A vizsgálat része a megtekintés illetve tapintás (nyak, láb, gerinc). A mért értékeket az egészségügyi kiskönyvben rögzítjük. Szükség esetén a szülő tájékoztatást kap, ha további vizsgálatra, szakorvosi kontrollra van szükség (ortopédia, szemészet, háziorvos, fogorvos). Szintén jelzem, ha valamilyen terápia javasolt.
Orvosi konzultációt, természetesen a szülő is kezdeményezhet, a gyermek vagy a családtagok akár akut, akár krónikus problémáiban is szívesen ajánlom. Elérhetőségem:
ban.marianna@szentmartonwaldorf.hu
Nagyon hasznos, ha a szülő feljegyzést készít a gyermek egészségügyi előéletéről, krónikus, visszatérő problémáiról, a rendszeresen szedett gyógyszerekről, tápallergiáról, egyéb túlérzékenységről (pl. rovarcsípés, gyógyszerallergia), görcskészségről, egyéb nehézségéről, és azt eljuttatja az Iskolába. Az Irodában kötszereket, antropozófus, homeopátiás elsősegély-gyógyszereket tartunk (fájdalom- és lázcsillapító, görcsoldó, hányáscsillapító), amit szükség esetén, de csak a szülő előzetes, írásos jóváhagyásával (év elején kérjük leadni) adunk a gyengélkedő gyermeknek, amíg a szülő érte jön. Ha allopátiás fájdalom- és lázcsillapítást is (vagy csak azt) szeretne a szülő, azt is jelezze, illetve gondoskodjon az általa használt nem-receptköteles gyógyszer beszerzéséről, meghatalmazásról (pl. Nurophen). Más gyógyszert az Iskolában nem, vagy csak indokolt esetben adunk be. A gyermek gyógyszert nem tarthat magánál.
Miről olvasnál antropozófus orvoslás témában? Ha téma javaslatod, kérdésed van, amiről szívesen olvasnál itt a szent márton hírek hasábjain, keresd Mariannt a fenti, vagy a szerkesztőséget a hirlevel@szentmartonwaldorf.hu címen!
6.
Elindult az ötödik évünk!
Hogyan készült a tanévkezdésre a munkatársi kör? Verba Judit összefoglalója
Augusztus 21-én összegyűlt az iskolánk teljes munkatársi közössége, hogy másfél napot együtt töltve, intenzív munkával elindítsuk a 2024-25-ös tanévet.
A konferencián a pedagógusok, az iskola egyéb területein dolgozó kollégák és a munkacsoportok képviselői is jelen voltak (már, aki el tudott szabadulni a világi munkahelyéről :-))

táblarajz – készítette: Mester Zsuzsi – 4.o.
A napba nagyon sok értékes közös tevékenység belefért. Kiscsoportos és nagycsoportos megbeszélések, újratalálkozások, szociál-euritmia és a közös döntések meghozatala egyaránt.
A munkatársi konferencia kiadta a felhatalmazását a szervezeti körnek az előttünk álló tanévre, hogy továbbra is fogja össze az iskola működését, legyen a legfőbb döntéshozó szerv, ami gondoskodik arról, hogy az iskolai döntések jó időben, jó helyen, megfelelő minőségben megszülessenek.
A kör tagjai: Ott Krisztina intézményvezető – (törvényi megnevezése főigazgató), Jordán Éva gazdasági vezető, Schlanger Judit, Kecskés-Vincze Eszter, Emich Szabolcs és Verba Judit a fenntartó egyesület elnökségi tagjai, Szalai Szilvia és Nagy Ildikó TK képviselők.
A konferencián döntöttünk a tanévre vonatkozó céljainkról is. A tavaly meghatározott stabilitás és növekedés céljainkat továbbra is fontosnak tartjuk, folytatjuk ezek értelmében a munkát. Szeretnénk emellett, hogy az életünket minden területen a szépség hassa át.
Miért döntöttünk ezen célok mellett?
A stabilitásunkon tovább dolgozunk. A gyermeklétszámunk még nem éri el azt a számot, ahol az iskola önfenntartóvá tud válni. Szükség van további forrrások bevonására.
A működési folyamataink tekintetében nagyot léptünk előre, a rendezettséget és olajozott működést azonban még tudjuk tovább fejleszteni.
A legjelentősebb és legörömtelibb eredmény, hogy teljes a tanári kollégiumunk, ami óriási eredmény és nagy öröm!
Növekedésünk szükségessége, mivel még folyamatos növekedésben, bűvülésben vagyunk egészen az első osztályunk nyolcadikos ballagásáig, az elkövetkező további négy évben nem kérdés. Reméljük, hogy egyre több család és további pedagógusok csatlakoznak hozzánk. A helyigényünk ezzel együtt nő, az idén megtöltöttük az emeleti helyiségeket, és alkalomszerűen elkezdünk használni a földszinti Faluház termeiből is. További növekedésünk iránya hamarosan eldől, erről külön fogunk részletesen írni a következő számokban.
És miért a szépség? Mert eljött az ötödik évünk, az alapítás közepén járunk. A közép, a szív, a lélekzet, a keringés és ritmikus rendszer fejlődése történik elsősorban a gyermekeknél a 7-14 éves korban. A korszak közepe, az ötödik osztály, amelybe beléptünk, a görög korszak, a művészetek, az emberi és isteni világ teljes egyensúlya, a harmónia korszaka az emberiség fejlődésében.
Ebbe az egyensúlyba, a művészi harmóniába akarjuk érkeztetni a gyermekeket, mert ennek a szépsége, nyugalma intenzíven tudja táplálni a gyermek éteri erőit, és ezáltal a helyes inkarnációját. A szépség csodálata és létrehozása, a művészetek élvezete és művelése mindannyiunkat feltölt, békét hoz a mai rohanó és háborgó világban. Ennek a nyugalomnak, töltődésnek, gyógyításnak szeretnénk szentelni az évünket.
Kiemelt figyelmet fordítunk az eddig is csodás tisztaságra az iskolában (köszönet a gazdasszony csoportnak és a szülőknek!). A rendezettség, tisztaság, a harmónia és szépség a terekben szintén hozzájárul a gyermekek egészséges fejlődéséhez. Ezt közös munkával, a szülőket is bevonva, a tereink folyamatos ápolásával, fejlesztésével, a kertünk gondozásával, építésével tudjuk fejleszteni.
7.
Hivatalos tájékoztatás az új évrendről/házirendről
Kedves Szülők!
Mint minden évben, így most is – törvényi kötelezettségünknek eleget téve – az alábbiakról tájékoztatunk Benneteket. A Szent Márton Waldorf Iskola működésére vonatkozó összes hivatalos dokumentumot megtalálhatjátok a honlapunkon, ezen a linken. A könnyebb eligazodás érdekében kicsit részletezzük, hogy melyik dokumentumunkban miről olvashattok:
Házirend – az iskola mindennapi életének szabályai
Szervezeti és Működési Szabályzat – A szervezeti és működési szabályzat határozza meg a köznevelési intézmény szervezeti felépítését, továbbá a működésre vonatkozó mindazon rendelkezéseket, amelyeket jogszabály nem utal más hatáskörbe.
Névhasználati Engedély – A Waldorf “megjelölés” használatának engedélye, amelyet a Magyar Waldorf Szövetség ad ki.
Pedagógiai Program – A mi iskolánkra vonatkozó pedagógiai keretrendszer összefoglalója
Évrend – Az idei tanév teljes évrendje iskolánkban (tanítási napok és szünetek, ünnepek, programok, szülői estek stb.).
Iroda Munkacsoport
8.
Kommunikációs csatornánk – Mattermost
A tavalyi tanév során újraindítottuk és a tanévnyitó konferencián minden kommunikációs szempontot figyelembe véve megerősítettük a döntésünket, hogy saját, belső kommunikációs felületünk legyen. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez a váltás a sok előny mellett nehézségeket is hordoz magában. Meghallottuk az új felület adta technikai nehézségeket is, aminek orvoslása céljából törekszünk arra, hogy minden osztályban legyen legalább egy ember, akihez lehet fordulni ilyen típusú elakadásokkal.
Miért jó nekünk a Mattermost használata az egész közösségben?
- tematikusan fel- és leiratkozhatsz a különböző témákra (csatornákra), mint pl: osztályok, munkacsoportok, receptek, programajánlatok;
- csak azokról az üzenetekről kapsz értesítést, amelyik témára feliratkoztál, de a többi nyitott csatornára is be tudsz lépni olvasónak;
- létrehozhatsz témákat Te is, ha valamilyen kezdeményezést indítasz, vagy egy ügyet szeretnél megvitatni;
- a jól strukturált applikációban a hozzászólásokhoz érkező válaszok egy csokorban láthatóak, így témánként áttekinthető marad a felület hosszú távon is;
- különválik a mindennapi e-mailezéstől – itt csak az iskola közösségi ügyeit találod, viszont abból mindent;
- kereshetsz visszamenőleg bármely csatorna bármely korábbi üzeneteiben (így az újak is látják miről beszélgettek a régiek);
- az alkalmazásban tagként a pedagógusok is benne lesznek, ezzel is segítve a gyors és hatékony szervezési folyamatokat;
- feltölthetőek dokumentumok, képek, linkek és ezek is kereshetőek onnantól;
- egyéb információs anyagokat (pl. a Szülők Iskolája alkalmával javasolt könyveket, előadásokat) is itt tudunk majd gyűjteni;
- letölthető külön alkalmazásként telefonra és asztali gépre, de használható böngészőből is, így mindenki megtalálhatja a számára megfelelő formát;
- emellett a felület mellet az e-mailes kommunikációnkat minimálisan szükséges szintre tudjuk beállítani.
Mi a teendő?
- Aki még soha nem lépett be, az ERRE a linkre kattintva regisztrálhat (csak az email cím, egy – vezeték és keresztnévből álló – felhasználónév és egy jelszó kell hozzá). Ez a link szeptember 16-ig él, ha ez után szeretnél regisztrálni, új meghívó linket kell kérj Szabolcs Emich-tól vagy Réka Medvecki-tól. Ha elakadtál, itt találsz egy rövid útmutatót.
- Akik már korábban regisztráltak (vagy használták az iskolai Slack-et), ők egyszerűen csak belépnek a Mattermost felületre (ha a jelszót esetleg elfelejtetted, ott a szokásos módon kérhetsz újat).
- Érdemes letölteni a telefonos vagy asztali alkalmazást, ezt ITT találod. Az alkalmazás beállításánál URL-ként ezt kell megadnod: https://mm.jovokepzo.hu, szervernévnek pedig azt, hogy: SzentMárton. Ha elakadtál, itt találsz ehhez is egy rövid útmutatót.
- A belépés után megkeresheted az “Útmutató”-t, ahol felsoroljuk az elérhető csatornákat, és néhány további támpontot adunk a rendszer használatához.
- Figyeljünk arra, hogy ennek a felületnek a használatakor is tartsuk be a kommunikációs alapelveinket!
Egy új felület beindítása, sok tag átirányítása óhatatlanul technikai nehézségekbe ütközhet. Kérjük, legyetek türelmesek és nyitottak, mert a korábbi tapasztalatok alapján könnyen használható, gyors és praktikus egy ilyen felület a belső kommunikációban! Akkor tud igazán hasznos lehetőséggé válni ez az alkalmazás, ha mindenki regisztrál és elkezdi rendszeresen használni.
Szeretnénk minden osztályban egy technikai felelőst találni, akihez fordulhattok technikai segítségért.
Ha a belépéssel problémátok adódna, kereshetitek Emich Szabolcsot ezen a címen: emich.szabolcs@szentmartonwaldorf.hu. Ha a belépés után a felület használatával kapcsolatban kérdeznétek, akkor azt az Útmutató csatornán keresztül tudjátok feltenni.
a munkatársi kör nevében: Medvecki Réka

Írd meg kérdésed, kérésed, konstruktív javaslatod!
Továbbra is nagyon fontos nekünk minden észrevételetek, gondolatotok, kérdésetek, ötletetek iskolánk és közösségünk életével, működésével kapcsolatban. Ezeket a bevonodas@szentmartonwaldorf.hu címre küldött e-maillel tudjátok eljuttatni hozzánk.
Bevonódás csoport, 2024. szeptember
A hírlevélben megjelent képeket: Hegedűs Kornél, Medvecki Réka és Vándor Balázs készítették. Köszönjük szépen!

