Ez a legjobb dolog, ami egy kisgyerekkel történhet.
Mi a mozgás szerepe a Waldorf-pedagógiában? Az első két tanévben a gyermekek testi, lelki, szellemi és idegrendszeri fejlődését a szabad játék segíti a legjobban, ezért a Waldorf-iskolákban a hagyományos testnevelésóra csak a harmadik évtől jelenik meg, addig a gyerekek szabadon játszhatnak, sokat kirándulnak. Pilisborosjenő és környéke ideális hely egy Waldorf-iskolás számára.
A Waldorf-pedagógia szerint minden impulzust a megfelelő fejlődési, életkori időszakban kell a gyermeknek megadni. Alsó tagozatban az úszás, lovaglás javasolt a sportok közül. Nem focizhatnak a waldorfos fiúk? Természetesen ez csak egy ajánlás, aminek az a pedagógiai alapja, hogy a fej-kéz-láb hármas a fociban teljesen másképpen működik, mint ahogy a Waldorf-pedagógia épít ezekre a testrészekre. Fontos hangsúlyozni, hogy mindig vannak egyedi esetek.
A Waldorf-pedagógia kidolgozott egy saját mozgásformát, a Bothmer-gimnasztikát, amely az életkornak megfelelő gyakorlatokat jelenti, ezek hatására finomodik a térérzékelés, az egyensúlyérzék, kialakul a belső kiegyensúlyozottság, valamint a testi, lelki, szellemi jóllét.
Alsóban még inkább körjátékokat, csoportos fogójátékokat játszanak. Fontos, hogy a gyerekek harmadikban is még együtt mozognak, 4. osztályban azonban már kell az egyéni kihívás, ezért jelennek meg a sorversenyek, amelyek a játékokkal együtt jó előkészítői a későbbi sportoknak. A cél, hogy a gyerekekben ne alakuljon ki szorongás, hanem megmaradjon bennük a mozgás iránti szeretet és érdeklődés.
(Demény Rózsa Pilisborosjenői Hírmondóban megjelent cikke)
Fotó: Vándor Balázs