Szent Márton Hírek 24/05

Kedves Családok!

Szeretettel állítottuk össze Nektek a Szent Márton Hírek legfrissebb számát!

a Hírlevél szerkesztősége
2024. június 19.

IMPRESSZUM
A hírlevéllel kapcsolatban itt fogadjuk leveledet: hirlevel@szentmartonwaldorf.hu

1.

A nyár ünnepe a természet szépségének ünnepe

János-nap az iskolánkban

A nyári napéjegyenlőség után ünnepeljük Keresztelő Szent János születésnapját. Keresztelő Szent János a nagy krisztusi út előkészítője az emberiség számára. A középút megtalálása, megtartása János feladata, hogy a zavaros gondolkodás tisztává, egyértelművé váljon, és az elénk tornyosuló akadályokat leküzdhessük. Legyőzhessük önmagunkban a rosszat. A Waldorf-pedagógiában, mint a néphagyományokban, minden évszakhoz kapcsolódik egy ünnep. Az életerők csúcsán a nyár ünnepe Szent János napja, a természet szépségének ünnepe, a vidámság és szabadság érzése, megélése.

A mi iskolánkban a jelképes tűzugrással őrizzük a néphagyományokat. Ezt az ünnepet mi összekötjük a bizonyítványosztással, és a leendő elsős, új családok és az új pedagógusok befogadásával.

 

Elkészült iskolánk Szülői Kézikönyve, melyet hosszú ideje, gondos figyelemmel és nagy szeretettel készített a Bevonódási csoport, hogy legyen egy összefoglaló leírás a pedagógiáról és mindenről, ami iskolánk mindennapjaival, működésével összefügg, segítséget adva a szülőknek az iskolához való kapcsolódásban, a mindennapokban Az elkészült kézikönyvet kinyomtatva a mostani és leendő elsősöknek átadjuk a János-napi ünnepségünkön. Néhány példány elérhető az iskola könyvtárában és persze mindenki megtalálja belső, csak a közösségünknek fenntartott honlapunkon is. Fogadjátok szeretettel!


2.

“A változás mindig új tapasztalatszerzés is, és a fejlődésem velejárója.”

Fogadjátok nyitott szívvel Zemen Hajnalka, a jövő évi másodikos osztálytanító bemutatkozását

Meghatározó gyermekéveimet Zirc közelében, gazdag természeti értékekkel megáldott vidéken töltöttem, ahol Nagymamám közelsége és természetismereti tanításai rendkívül erőteljes hatást gyakoroltak rám. Az általános iskolámat a negyedik osztálytól Balatonfüreden folytattam, majd a helyi gimnázium német tagozatán érettségiztem. A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen (mai nevén Budapesti Corvinus Egyetemen) szereztem közgazdász diplomát nemzetközi kapcsolatok, politológia és turizmus szakon.

A turizmusban, majd a kereskedelemben kezdtem el dolgozni, de a munkámnak mindig része volt az oktatás és a vállalati képzés. Több, kevesebb kihagyással, több mint két évtizedet dolgoztam különféle pozíciókban legutóbbi munkahelyemen humán területen, belső képzésben, és vettem részt a munkánkat kísérő szoftverek bevezetésében, majd supervisorként a felhasználóinkat támogatva.

Férjemmel mindkettőnknek ez a második házasságunk, közös gyermekünk az Óbudai Waldorf Gimnázium kilencedik osztályos tanulója. Rajta keresztül kerültem közel a Waldorf-oktatáshoz. Néhány évet Bosznia – Hercegovinában, Szarajevóban is eltöltöttünk gyermekünk születése után, majd az újra itthon töltött éveink új „otthonunk” teremtésével indult. Ezen éveim során Keszthelyen a Ligetszépe Meseterápiás módszert is elsajátítottam. 

Az életem során sokszor kellett alkalmazkodnom, és megtanultam, hogy a változás mindig új tapasztalatszerzés is, és a fejlődésem velejárója. Így amikor megnyílt a lehetőség arra, hogy gyakorlatorientált Waldorf osztálytanító-képzésen vegyek részt, jelentkeztem az APM (Antropozófiai Pedagógiai Műhely), Akademie für anthroposophische Pädagogik (AfaP)) budapesti intézményébe. 

A képzésünk sokrétű, izgalmas, tanulmányi éveink velejárója a tudományos gyakorlatkutatás. Ez évben tanulmányaimat kiegészítettem Waldorf-alapokon nyugvó médiapedagógia képzéssel, amely a fiatal felnőtté válás során a felelős médiahasználat tudatosítását segít megalapozni. Oktatásunkat az APM és a gyakorlati iskolánk tapasztalt mentortanárai segítik. A gyakorlati éveimet a solymári Fészek Waldorf Iskolában és a pilisborosjenői Szent Márton Waldorf Iskolában végeztem. Lelkiismeretes és alapos vagyok a munkámban, mindig arra fókuszáltam, hogyan tudok másokkal úgy együtt dolgozni, hogy egymás munkáját kiegészítve és segítve tegyük azt. 

Örömmel fogadtam a felkérést a Szent Márton Waldorf Iskolában a mostani első osztály következő, második osztályfokon történő osztálykísérésére. Úgy érzem az eddigi életutam tapasztalatait és tanulmányait felhasználva tudom a gyermekeket tanítani és támogatni felnövekedésükben. Az itt eltöltött gyakorlati évem során egymást segítő és támogató embereket ismertem meg mind a tanárok, mind pedig a szülők közösségében. Hiszek abban, hogy az ily alapokra szerveződő iskola a nehézségek ellenére is folyamatosan és organikusan fejlődő épülő közösség, amelynek jó a részese lenni, amelyért érdemes dolgozni.

3.

“Akkor érzem magam elememben, ha tanítok és azt csak Waldorf-iskolában tudom elképzelni.”

Keller Ágnes, a leendő elsős osztálytanító bemutatkozása

ónői szakközépiskolába jártam Szegeden, azután elvégeztem a tanítóképző főiskolát Békéscsabán. A főiskolát követően egy évig dolgoztam óvónőként, majd öt év tanítói tapasztalattal lettem a szegedi Waldorf-iskola alapító tanára. Közben egészségfejlesztő mentálhigiénés diplomát szereztem, és a Waldorf-tanárképzést is elvégeztem. A szegedi Szabad Waldorf Iskola 2000-ben nyitotta meg kapuit 12 első osztályos gyermekkel.

Férjhez mentem, született egy fiunk, ezért ezt az osztályomat felkészítettem, de már nem én kísértem el az olimpiára. Visszatérésem után egy évig napköziztem, majd egy új első osztályt hatodikig kísértem.

Már pályakezdő tanítóként azt éreztem, hogy a hagyományos tanítási módszerek nem gyermekközpontúak, nem veszik figyelembe az életkori sajátosságokat és a gyerekek eltérő készségeit, képességeit. Rátaláltam a szegedi Waldorf-körre, ott hallottam először a Waldorf-pedagógiáról, ami teljesen magával ragadott. Azt éltem meg, hogy végre megtaláltam, amit kerestem. 

A Waldorf-tanárképzés után elkezdtem euritmiázni és a Bothmer-képzést is elvégeztem. Sok éve euritmiázom a Szófia Művészeti Egyesületben, és két éve nyáron Dornachban lediplomáztam. Amíg Szegeden éltem, gyakran utaztam Budapestre, Solymárra képzésekre, előadásokra, és az euritmia csoport gyakorlásaira. Többek között ezért, és családi változások miatt végül  2014-ben Solymárra költöztem, és az Óbudai Waldorf Iskolában először napközis, majd osztálytanítói állást vállaltam. Életemben először kísértem végig egy osztályt nyolcadikig. A szabad év után szerettem volna napközisként folytatni nevelői munkám, de erre az Óbudai Waldorf Iskolában nem volt lehetőség, ezért jelentkeztem a pilisvörösvári Palánta Általános Iskolába, ahol másfél évet töltöttem el napközisként, illetve néhány hónapig magyart tanítottam a két ötödik osztályban. 

Szeptembertől itt, Pilisborosjenőn az első osztály kísérője leszek. Azért döntöttem úgy, hogy osztályt vállalok, mert akkor érzem magam elememben, ha tanítok és azt csak Waldorf-iskolában tudom elképzelni.

4.

Kialakult a napközi ritmusa, megújul az uzsonna

Beszámoló az elmúlt félév napközis tapasztalatairól és a jövőbeli terveinkről

Kedves Szülők!

Bizonyára vannak információitok a gyermekektől a napköziben töltött időről. A napközi ritmusa szépen kialakult, de néhány kiegészítéssel és pontosítással tájékoztatunk most Benneteket, mivel bizonyos kérdésben bizonytalanságot vagy félreértést tapasztaltunk, ezeket pontosítjuk:

 

A házi feladat elkészítésének helyéről és módjáról az osztálytanítók adnak eligazítást, ezt tartjuk a napköziben is, ill. következő évtől a tanulószobán lesz erre lehetőség. Ennek részleteiről a tanév elindulása előtt írunk.

Néha vágynak rá a gyerekek, mégsem megengedett, hogy az órai kézimunka feladatukat lehozzák az udvarra. A szaktanárok kérése, hogy a délelőtti munkákat ott is fejezzék be, ne vigyék a délutáni szabad játékba.

 

Sok izgatott percet okoztak idén az otthoni játékok és a focis kártyák az iskolában. 

Ebben a korban (1-4. osztály) az életkori sajátosságból adódó fantáziavilágukra, a kreativitásuk kibontakozására törekszünk, erre szeretnénk lehetőséget biztosítani a napközi ideje alatt is. Kisebb csoport- és korosztályos bontás egyéb kézműves tevékenységek végzését is lehetővé tenné. 4-5. osztályos korban kezdenek szenvedélyesen gyűjteni, rendszerezni dolgokat, ami fontos része az életüknek. A gyűjtemény rendezgetése, cserélgetések is egyeseknél lehet napi elfoglaltság. Azonban természetes kíváncsiságuk vagy vágyakozásuk miatt nehezen tudják a határokat tartani, ezért társuk tudta nélkül egymás táskájába és padjába nyúlnak, ami az udvari idő alatt egyáltalán nem kontrollálható. Kérjük, hogy ezeket a csere-beréket a napközi idején kívül intézzék a gyerekek.

A játék felajánlásokat – előzetes egyeztetés után – és ötleteket viszont szívesen fogadunk.

Az elmúlt fél évről vezetett jelenléti ívünk alapján uzsonna idejében a gyermekek közül legalább egyszer itt van a napköziben: az első osztályból az osztály fele, a második osztályból a ¾-e, míg a 3.osztályból szinte az egész osztály, valamint a 4. osztályból is az osztály ¾-e veszi igénybe a napközit minimum egy-egy napra.

A napi jelenlétben is szórás tapasztalható. Míg hétfőn átlagosan 11 gyermek, kedden 18, szerdán 12, csütörtökön 9 és pénteken 4 gyermek tartózkodik még uzsonna időben a napköziben.

 

Gyakran érkezik visszajelzés a gyerekektől, hogy változatosabb uzsonnát szeretnének. Korábban kalács nappal és kencék szülői hozzájárulásával tudtuk ezt biztosítani. Elkezdtük megfogalmazni, hogy a következő tanévtől egy tápanyagban gazdagabb, küllemében, ízében változatos uzsonna kerüljön az asztalra. Ezzel kapcsolatban most lehetőséget szeretnénk biztosítani Nektek, hogy elmondjátok véleményeteket, kéréseiteket.

Az erre vonatkozó rövid kérdőívünet itt találjátok

Bármely gyermek kaphat uzsonnát, amit kézmosás és közös fohász után fogyasztanak el.  Otthonról külön elemózsiát csak egészségügyileg indokolt esetben szeretnénk, ha hoznának. Édes fogás, nasi jellegű dolog, gyümölcsszelet mind csábító a többi gyermek számára is, ezeket kérjük ne csomagoljatok uzsonnára. Cukorka, csoki, rágó pedig egyáltalán nem megengedett. Ennek számos oka van: feszültséget szül azon gyerekekben, akinek nincs, ezek nem illenek az egészséges ételek közé, melyek biztosítására törekszünk, balesetveszélyesek lehetnek játék közben és volt akinek a táskájára is ráragadt, nem kis szomorúságot okozva ezzel.

 

A tanítási idő alatt megszokott kereteket továbbra is megtartva töltik az időt a gyerekek a napköziben. Azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek szívesen maradnak délutánra. Ezt a fent bemutatott számok is alátámasztják, mert a 2. félévben jóval több család veszi igénybe a napközit. Szívesen vesznek részt a szabad játék adta lehetőségekben és nagyon örültek az új felfestett mozgásos játékoknak és a felfrissített homokozónak is. Ezek a játékok mind támogatják őket abban, hogy feldolgozzák a délelőtti élményeket.

Hiszünk benne és dolgozunk rajta, hogy a gyerekek, a szülők és a pedagógusok tapasztalatai alapján előrevivő változtatásokat tudunk kidolgozni a gyerekek számára.

 

A Tanári Kollégium és az Iroda nevében

Takács Piros és Jordán Éva

5.

Beszámoló a beiratkozásról és a vállalások alakulásáról

Egy rövid visszajelzést adunk most, hogy túl vagyunk a beiratkozások többségén.

Jelenleg 61 gyermeket írattunk be a következő tanévre, amelyben már 5 évfolyamos lesz iskolánk. Szervezés alatt van négy gyermek felvételi játéka, illetve hospitálás utáni felmérése, és további öt család beiratkozását szervezzük. Az elmúlt hetekben újabb családok kerestek fel bennünket átiratkozás céljával, így jelenleg majdnem minden osztályfokra vannak érdeklődők. Ha minden jól alakul, akkor a nyárra megközelítjük azt a tervezett létszámot, amivel az előzetesen leadott normatíva igénylésünk is számolt, azaz a 72 főt. 

Köszönjük mindenkinek a beiratkozás során tett támogatói vállalásait, amelynek átlaga a kitűzött összeget sajnos még nem éri el (70.000 Ft / gyerek), de jelenleg kevéssel marad el tőle (~ 68.000 Ft / gyerek). Az új vállalási kört a hónap végén, a még várakozó családok beiratkozása után fogjuk mérlegelni. Jelenleg az alsó három évfolyamban marad el jobban az átlag a tervezettől.

 

Megtörténtek a munkacsoport-vállalások is. Látható némi eltolódás az épület-kert munkacsoport javára, ahova a beiratkozott családok közel fele jelentkezett. Az elmúlt év tapasztalata, hogy a nagy létszámú csoportokban arányaiban is magasabb azok száma, akik csak ritkán, vagy egyáltalán nem vesznek részt a munkákban, úgymond csak “utaznak a szekéren”.

Viszont vannak olyan munkacsoportjaink és projektcsoportjaink is, ahol nagy szükség lenne a további jelentkezőkre (Forrásteremtés, Kommunikáció, Hírlevél, Rendezvény csoport). Kérjük, hogy akit kicsit is megszólít valamelyik a fent említettek közül, jelezze a Bevonódás csoport felé! Valamint, ha bárkinek a döntéshez további információra lenne szüksége, szintén keressen nyugodtan bennünket. 

 

Hálásak vagyunk, hogy a beszélgetések során visszajelzéseitekkel és javaslataitokkal hozzájárultatok iskolánk működtetésének fejlődéséhez.

 

Az itt megosztott gondolataitok legnagyobb többségében a munkacsoportok alacsony aktivitására vonatkoztak, a benne lévők motiválásának kérdése is többször visszatért. Már elkezdtünk gondolkodni a munkacsoport rendszerünk kisebb átalakításán, hogy mindenki könnyebben rátaláljon arra a területre, munkamennyiségre, gyakoriságra és munka típusra, amibe könnyebben bele tud állni. A tisztább működés érdekében – a beszélgetések során többször is – felmerült annak a lehetősége, hogy valamilyen objektív visszajelzőrendszert is megalkossunk, ami segít tényszerűen megmutatni az aktivitást, és hosszú távon mérőrendszere lehet a változtatások hatékonyságának. 

 

Hiszen a közös működtetés a hármas tagozódás egyik alapelve. Fontos mindig szem előtt tartani, hogy az iskola önmagában nem élő, csak akkor, ha közösen működtetjük. Ennek viszont feltétele, hogy ne kevés ember nagy terheket cipelve vigye a vállán az iskola ügyét, mert ez hosszú távon – a kidőlés veszélye és egyéb morális indokok miatt – az egész intézményt instabillá teszi.

 

Visszajelzéseitekben a munkacsoportok működése mellett megjelentek további témák, étkezéssel kapcsolatos, pedagógiai, kommunikációs és egyéb észrevételek, ötletek, szervezési felajánlások. Ezek mindegyikét a Bevonódás csoport összegyűjtötte, és csokorban az illetékesek felé továbbítja, hogy a János-nap utáni zárókonferenciákon az elmúlt év értékelésébe és a következő év kialakításába szempontként bekerülhessenek.

 

A Bevonódás munkacsoport nevében: Schlanger Judit

6.

Megújult az Elnökség, Iskolánk és Óvodánk anyagi helyzete stabil

Fenntartónk Elnökségének beszámolója az éves rendes közgyűlésről

Mint minden év májusában, az idén is megtartottuk az egyesület éves rendes közgyűlését. A gazdasági csoport és Jordán Évi hosszas előkészítő munkájának köszönhetően képet kaphattunk a 2023-as év költségvetésének alakulásáról, valamint a 2024-es év terveiről. A múlt évet sokkal kedvezőbb anyagi kondíciókkal tudtuk zárni, mint az előre tervezhető volt, és a következő év költségvetése is kiegyensúlyozottan teljesíthető. Mind az óvodának, mind az iskolának stabil az anyagi helyzete.

 

A közgyűlésen megújult az elnökség óvodai képviselete is. Harai Nagy Nóra és Molnár Károly leadta mandátumát. Elnökségi tagnak választottuk Orbán Zsófiát és Boncsér Henriettát. Köszönjük az elköszönő két elnökségi tag eddigi munkáját és az új tagok vállalását!

 

Az Elnökség mellett a felügyelő bizottság is megújult, Orbán Zsófia, Seres György és Amár Zoltán voltak a korábbi tagok, az új évben pedig Amár Zoltán, Ács Péter és Kató Ernő vállalták ezt a feladatot. Köszönjük nekik is!

 

Így tehát a továbbra is hét tagú elnökség tagjai:

Boncsér Henrietta

Emich Szabolcs

Kecskés-Vincze Eszter

Orbán Zsófia

Schlanger Judit

Sebők Júlia

Verba Judit

7.

Találkozások, elválások

Szülői szemmel rovatunkban Szrenka Vera osztja meg élményeit az elsősök bemutatkozójáról és az iskolánkban töltött első tanévről

Négy lépés előre, hátra, jobbra, majd balra. Két kezünkkel megérinteni a fejünket, vállunkat, combunkat, végül szívünkre tenni. Ezek külön-külön még úgy-ahogy mentek, de amikor Zsolnai Kriszta arra kért minket, első osztályos gyerekek szüleit, hogy az euritmia bemutató alkalmon ezeket a mozdulatokat kombináljuk, akkor az igyekvésünket elég hamar felváltotta a zavart mosoly, végül a nevetés, hogy ez bizony nem megy. Pedig milyen egyszerűnek tűnt, ahogy a gyerekeket néztük! Talán, mert nem is olyan könnyű megtapasztalni azt, hogy mi is a jó ritmus. Mit is jelent a test, a lélek és a szellem együttmozgása, együtt létezése.

Szép volt látni, hogy mennyire szükség van mindenki jelenlétére, figyelmére, összehangolt igyekvésére, hogy a mozgás kialakítsa az egységet. Hosszú az út, amíg megérkeznek a gyerekek mozgásukban, lelkükben, figyelmükben az euritmia által láthatóvá váló beszédhez. Mennyire nem egyértelmű és könnyű ebben az összhang kialakulása. Még felnőttként is sokszor csak töredékes a tudásunk, kiesünk a ritmusból.

Ahogy néztem az égbe lengő kis karokat, libbenő hajakat, a földön – hol kevésbé, hol jobban – trappoló kis lábakat az jutott az eszembe, hogy micsoda év áll mögöttük! Egy nehéz év, ahol nemcsak az iskolai élettel, a hétéves létük változásaival kellett megküzdjenek, hanem azzal is, hogy hogyan tudnak közösséggé formálódni. Hogyan tudnak úgy együtt lenni, hogy már a legelején két felnőtt is elhagyta fészküket, hogy aztán Rita néni szárnyai alatt ismerkedjenek, próbálkozzanak, és hogy a közösségükben zajló változásokat is meg kell hogy éljék: találkozásokat, elválásokat.

De ahogy majd ezek a mozgások szépen összerendeződnek, megérkeznek a jó ritmusba, úgy az őket körülvevő fizikai tér változásai is össze fognak rendeződni. Addig kísérni kell őket, burkot vonni köréjük, hogy alakulhassanak, fejlődhessenek a maguk útján.

8.

Bővül iskolánk egy újabb osztállyal

A növekedés természetes velejárója az örömteli feladat, hogy tereinket és környezetünket a gyereksereg növekvő létszámához igazítsuk. Verba Judit készített nekünk egy összefoglalót a nyári munkálatokról, a jövő évi terembeosztásról és az iskola előtti parkolási rend változtatási terveiről.

 

A következő tanévben ismét egy osztállyal bővül iskolánk. A Tanári Kollégium és a Szervezet kör Molnár Andris nagyon szuper tervei és javaslatai alapján meghozta a döntését a következő évi teremhasználatokról.

Az új első osztály terme Mester Zsuzsi osztályának jelenlegi terme lesz, Zsuzsi osztálya pedig birtokba veszi az idén fejlesztő teremként használt osztálytermet. A fejlesztő a padlás alatti tárgyalóból kerül kialakításra.

A mostani fejlesztőben, amiből így osztályterem lesz, vízbevezetés, padlócsiszolás-kenés, lámpacsere és festés teszi majd ki a munkálatokat. A kis fejlesztőt is alkalmassá tesszük a gyerekek általi használatra, ide fapadló kerül. Az itt felsorolt munkálatokat az épületcsoport szervezi, melyek közösségi munkában megvalósítható részéről tájékoztatást küld.

Az eddigi termeikben maradó osztályok megújulásával kapcsolatban az osztálytanítók adnak tájékoztatást.

Az ötödik osztály csoportbontásos nyelvórái számára a földszinti Művelődési Ház területén lévő helyiségek közül fogunk délelőttönként termet bérelni.

 

Az iskolába való megérkezést segítendő szeptembertől új parkolási rendet fogunk bevezetni. Ettől azt reméljük, hogy kisebb fennakadást fogunk a Budai úton reggelente okozni. Fontos a falu lakosságával való jó viszony, ezért erre a neuralgikus témára kiemelt figyelmet fordítunk. A Marczis Dávid által készített javaslat és tervek már az önkormányzatnál vannak, várjuk a válaszukat. Az mindenesetre már döntés, hogy mind a buszforduló, mind a Fő utca felől be lehet majd jönni reggelente az iskolába, mindkét irányban kaput teszünk, amelyet reggel 8.00-kor fogunk zárni a gyerekek biztonsága érdekében. A további ezzel kapcsolatos tervekről a nyár folyamán tájékoztatunk Titeket.

Írd meg kérdésed, kérésed, konstruktív javaslatod!

Továbbra is nagyon fontos nekünk minden észrevételetek, gondolatotok, kérdésetek, ötletetek iskolánk és közösségünk életével, működésével kapcsolatban. Ezeket a hirlevel@szentmartonwaldorf.hu címre küldött e-maillel tudjátok eljuttatni hozzánk. 

Bevonódás csoport, 2024. június