Úgy ismerkednek a gyerekek az idegen nyelvvel, ahogy korábban az anyanyelvvel
Két idegen nyelvet heti 4 órában tanulnak a gyerekek a Szent Márton Waldorf Iskolában. Kuriózum, hogy nálunk az első két évben a heti 4 óra két másfél órás foglalkozásra oszlik, epochális rendszerben működik, azaz 4-5 hétig egy nyelvet tanulnak a gyerekek, vagy csak angolt, vagy németet.
Nehéz két nyelvet egyszerre tanulni, éppen ezért fontos, hogy bő egy hónapig el tudnak mélyülni az egyik nyelvben, és nem keveredik a két nyelv. Ugyanakkor a két nyelv egyszerre tanulásával empatikusabb, rugalmasabb gondolkodásra ösztönözzük a gyerekeket – mondja Ott Kriszta nyelvtanár.
A Waldorf-pedagógiában a nyelvtanítás úgy működik, mint az anyanyelv elsajátítása, az utánzásra épül. A gyerekek sokszor azt hiszik a nyelvtanárról, hogy nem is magyar, hiszen nem szólal meg magyarul.
Az első két évben nem padokban ülnek, hanem körben párnákon, szőnyegen. Nincs füzetük, sok a játék, mondóka, vers, ének, amelyeket mindig mozgás kísér. A megértés és rögzülés segítése a szerepe a mozdulatnak, nemcsak a fej fogadja be az új információt, hanem az egész test. Az órák mindig ritmikus résszel kezdődnek, majd jön a játékos szótanulás, az angol vagy német népi játékok, a végén pedig az elcsendesülő befejezés, a folytatásos mese bábozással kísérve. A füzet majd csak harmadik osztályban jelenik meg, addig a szóbeliségnek van szerepe.
Minden évfolyamon van egy-két kétnyelvű gyermek is, akik nem unatkoznak az órán, hiszen ők a pedagógus segítői, húzóerőként hatnak a többiekre.
A nyelvtanítás a Waldorf-pedagógiában egy 13 éves folyamat, amit az általános iskola megalapoz, a gimnázium kiteljesít.