Szent Márton Hírek 23/7

Kedves Szülőtársak!

Kellemes böngészést kívánunk!

a Kommunikációs Csoport
2023. szeptember 1.

IMPRESSZUM
A hírlevéllel kapcsolatban itt fogadjuk leveledet: kommcsop@szentmartonwaldorf.hu

1.

Személyügyi hírek

„Fontos számomra, hogy úgy tudjak együtt lenni a gyerekekkel, hogy a személyiségüket tiszteletben tartom

Nagy Ildikó bemutatkozása

 

Amikor a saját gyermekeim Waldorf-iskolába kezdtek járni, én csendben irigyeltem az ott tanító tanárokat, a gyerekekről nem is beszélve. Azt láttam, hogy a pedagógusok úgy taníthatnak, hogy hagyhatják a gyermekeket a saját ütemükben kibontakozni, a tanítás folyamatában lehetőséget kapnak ezzel a saját kreativitásuk kibontakoztatásához is. Úgy gondoltam, hogy ez lehetővé teszi az állandó megújulást is számukra, és mindezt egy tudatos és hatékony pedagógiával tehetik meg.

Eredetileg gyógypedagógus vagyok, tanulási és viselkedési nehézségekkel küzdő gyerekeknek segítettem, főleg mozgásterápiával dolgoztam. Egy napon belevágtam a Waldorf-tanárképzésbe.

Nem a pedagógián keresztül jutottam el a képzésig, hanem az antropozófián keresztül. Nagyon régóta vagyok waldorfos szülő, két nevelt gyermekemen keresztül már nagyjából 20 éve elkezdtem ismerkedni az antropozófiával. Egy önismereti munkában jött fel először a hívás a pedagógia felé, ezt követve jelentkeztem a képzésre. Rögtön láttam, hogy ezt keresem. Nagyon fontos számomra az az ív, amit követ, tudatosan a gyermekek fejlődésének útját követi a tanítási tartalom. A képekkel való tanítás, a szociális képességek erősítése, a művészetekkel való kapcsolódás már csak hab a tortán. Miután elvégeztem az iskolát, osztályt vállaltam Óbudán.

Nyolc csodálatos, egyben nehéz év következett, majd idén júniusban elballagott az osztályom. A nyolc év alatt rengeteget tanultunk együtt, mindenki amit kellett, hatalmas kaland volt, nagy utazás, amibe bármikor újra belevágnék, mert soha egy pillanatát sem bántam meg. A gyerekek egyéniségek maradhattak, miközben mindenki kibontakoztathatta az erősségeit, vagy keresgélhette szabadon magát.

A Szent Márton Iskolát már alapítása óta figyelemmel követtem, sok személyes szál köt ide több családon keresztül. A mostani negyedik osztály osztálytanítója leszek. Azt vállaltam, hogy az iskolában tanító többi tanár számára minden pedagógiai tudásomat, eddigi tapasztalataimat igyekszem elérhetővé tenni, amennyiben szükségük van rá. Szívesen használom az erőm a közösségben, nagyon elfogadó vagyok, sok kérdésben lehet hozzám fordulni, biztosan őszinte válaszokat adok. 

Ahogy a bemutatkozásomon gondolkodtam az a cél lebegett előttem, hogy eljusson az érdeklődőkhöz, hogy mi az, ami az erősségem az általánosan elvárható dolgokon kívül. Mi az, ami számomra különlegesen fontos a gyerekekkel való együttlétben. Fontos számomra, hogy úgy tudjak együtt lenni a gyerekekkel, hogy a személyiségüket tiszteletben tartom. Olyan határokat nyújtsak számukra, amelyek elfogadhatók és beláthatók, így a gyerekek biztonságérzete is megmarad. Segítem őket az alkalmazkodás tanulásában, de nem sértem személyes szabadságukat. Törekszem a közös megegyezésre, magyarázatra. Olyan elfogadó, szeretetteljes légkört alakítok ki, ahol mindenki jól érezheti magát, a visszahúzódóbb és a nyitottabb gyermek egyaránt. Segítem őket egymás elfogadásában, tolerálásában is. Igyekszem minden családot jól megismerni, hogy az együttműködés ténylegesen megvalósulhasson. Célom minden gyermeknél meglátni azt a területet, amiben sikerélménye van, és ennek erősítésén keresztül minél több más, új élménnyel megismertetni.  Remélem, hogy mire erre szükségük lesz, ki tudom nyitni a világ felé az érdeklődésüket, ehhez igyekszem a megfelelő alapokat lefektetni, az eddigiek mellé.

Saját gyermekeim gimnazisták, a Regibe járnak, a lányom 19 a fiam 16 éves lesz ősszel. Már régóta egyedül nevelem őket, Szentendrén élünk, közel a Dunához. Szeretem a vizet, gyerekkoromban kajakoztam, most is van hajóm, szoktam is evezni. A másik nagy szerelem a tánc, régóta argentin tangózom, heti rendszerességgel táncolok.

Elkötelezett vagyok a hivatásom iránt, 19 éves korom óta gyerekekkel foglalkozom, óvónőként kezdtem, gyógypedagógusként folytattam és Waldorf-osztálytanító lettem. Nagyon várom a közös éveket az iskolában, érdeklődve kapcsolódtam be a munkába. Pár hónapig még a szabadévemet töltöm, ezért teljes jelenléttel csak januártól kapcsolódom az iskolához, addig a csütörtök az én napom. 

2.

„Az euritmia olyan szellemi támasz és vezetés a számomra, amiből a művészetben is táplálkozom, és a hétköznapjaimat is áthatja”

Zsolnai Krisztina euritmiatanár bemutatkozása

 Húsz évvel ezelőtt kezdtem euritmiázni, és azóta is az életem része. A képzés elvégzése után Waldorf-óvodákban és Waldorf-iskolákban tanítottam, de a covid alatt örök nyughatatlan alkatomból kifolyólag megtanultam ötvösködni. Jelenleg együtt van jelen az életemben az ötvösködés és az euritmia. Úgy érzem, hogy az euritmia olyan szellemi támasz és vezetés a számomra, amiből a művészetben is táplálkozom, de a hétköznapjaimat is áthatja. Az iskolán kívül felnőtt csoportokkal is foglalkozom. 

Valójában az euritmia talált rám, és nem én az euritmiára. Egész életemben a mozgás és a hangok világa foglalkoztatott. Volt egy alapkérdésem: „Hogyan tudnak a hangok és a zene mozgásban kifejeződni? De nem táncként, hanem olyan módon, hogy a mozgásom által láthatóvá váljon a zene?”

Erre válaszként kaptam az euritmiát a sorstól. Persze a képzésből eltelt legalább két év mire tudatosult bennem, hogy az egyik életkérdésemre válasz éppen az, amit csinálok. Vezetve éreztem magam egész életemben ezen a téren.

Szerintem az euritmia sokkal több annál, mint egy iskolai tantárgy. De sokkal több mozgásfejlesztésnél is. Rendkívüli módon hat gyógyítóan a fizikai és a lelki nehézségekre, de az egyik legfőbb feladata talán az, hogy nyitott emberekké váljunk általa a szellemiség felé. A gyermekeknek természetesen az órákon egyáltalán nem kerül elő direktben az antropozófia, de nyitottá teszi őket arra, hogy kereső felnőttekké váljanak és később megtalálják a saját útjukat. 

Jelenleg Solymáron élek, két gyermekem van. Gellért 21, Alíz 14 éves. Mindkét gyermekem Waldorf- oviban és iskolában nevelkedett. A férjem építész, van egy közös vállakozásunk is, létrehoztunk egy céget, melyen belül ötvösködünk, és megvásárolhatók az általunk tervezett ékszerek.  A fémek megmunkálása nagy szerelem a férjemnek is, rengeteget dolgozunk együtt a solymári közös műhelyünkben.

A nagy kertünkben magunk termesztjük a zöldségeinket, így az ötvösműhely, és a nagy kert is sok munkát kér tőlünk a hétköznapokban. Számomra így teljes az élet. Mindazt, amit az euritmiában megtapasztalok, beleviszem a fizikai világba, az anyagba. 

3.

„Vidám, pörgős, lelkesítően pozitív énekórákat tervezek”

Abonyi Blanka énektanár bemutatkozása

Tíz évig jártama az Óbudai Népzenei Iskolába, ahol népi éneket, citerát, kobozt tanultam. Több népi táborban is tanítottam már citerát, kísértem kobzán táncházat, illetve tanítottam moldvai táncokat is. Ezen kívül templomban segédkarnagyként vezettem egy amatőr felnőtt kórust, mivel az egyetemi tanulmányaim alatt, felvettem a karvezetést is.

2018-ban szereztem meg a tanári képesítésem Pécsett, utána budapesti és vidéki

zeneiskolákban kezdtem tanítani. Három éve tanítok csellót a Járdányi Pál Zeneiskolában, ahol sok waldorfos gyerek is jár hozzám, illetve a Pesthidegkúti Waldorf Iskolában is oktatok.

Így némi tapasztalatot szereztem arról, hogyan működik egy Waldorf-iskola. Nagy hálával tölt el, hogy befogad engem a Szent Márton Waldorf Iskola, ahol  családias, barátságos, kedves légkör vesz körül.

A Szent Márton Waldorf Iskolában énektanár és euritmiát kísérő zongoratanár leszek.  A gyerekekkel eddig az órákat – akár egyéni, akár csoportos óráról volt szó – mindig vidáman, pörgősen, és lelkesítően pozitív módon töltöttük el. Remélem, hogy egymásra hangolódunk majd az itteni gyerekekkel is.

4.

„A gyermeket tiszteletben kell fogadni, szeretetben kell nevelni és szabadságban kell elbocsátani.”

(Rudolf Steiner)

Schottner Rita bemutatkozása

Harminc éve vagyok a pedagógusi pályán, ennek nagy részét két iskolában töltöttem el. Covid után jöttem el az állami oktatásból.

Majd napközisként a Csillagberek Waldorf Iskolában segítettem az osztálytanítót, valamint dolgoztam egy alapítványi iskolában is. Már a Csillagberekben is betekintést kaptam abba, hogyan működik egy Waldorf-iskola. Az ott tapasztalt értékek számomra is mindig fontosak voltak. Az mindig egyértelmű volt számomra, hogy a gyermek van a középpontban, és nem a tananyag. Jó volt megélni, hogy a gyerek-szülő-iskola hármasához ölelő keretet ad a Waldorf-pedagógia. Nagyon fontos számomra, hogy megismerjem a gyermeket, hiszen csak így képzelhető el a családdal való szoros együttműködés. 

A Waldorf-értékek közül  számomra is fontos a természetközelség, végzettségem szerint felső tagozatban, 5., 6.osztályban tanítottam természetismeretet. Családommal kertes házban élek, így volt lehetőségünk kisebb állatokat tartani, most épp néhány tyúkot.  Nagy érdeklődéssel figyelem az itteni földművelési és gazdálkodási munkákat. 

Nyáron  részt vettem a Waldorf-tanítók továbbképzésén, és ebben az évben kezdem a Waldorf-osztálytanítói képzést.

5.

„Mindig nagy örömmel töltött el figyelni, és része lenni annak, hogy a gyerekek azt a gyerekkort élhetik át, amire én is vágytam”

 

Engel Rita bemutatkozása

Iskolánkba május közepén érkeztem, kicsit gyorsan és nagyon lelkesen a pilisszentlászlói Kékvölgy Waldorf Iskolából, ahol kilenc évig dolgoztam fejlesztőpedagógusként. Mindig nagy örömmel töltött el figyelni és része lenni annak, hogy a gyerekek azt a gyerekkort élhetik át, amire én is vágytam. 

Bár nagyvárosi gyerek voltam, azért szerencsére sokat lehettem természetközelben. Csatangoltunk az erdőben, lepkéket, bogarakat, és csigákat nézegettünk, hosszan és lázas izgatottsággal követtünk vélt vagy valós vadnyomokat, ha megéheztünk, apró szagos szamócát kerestünk, elfáradva leheveredtünk, és a felhőket nézegettük a tisztás felett. Máskor meg bogánccsal dobálóztunk, fűszállal csiklandoztuk egymást erdei vonulásunk során. Pihenésképpen szerettem belefelejtkezni varrónő nagymamám varázslatos öltéseibe, figyelni, ahogy a zöld levélkék kövérednek, a rózsaszirmok kibomlanak a fehér anyagon. Szüleim nagy munkával ugarból kukoricást, azután veteményest, szőlőt és gyümölcsöst formáltak, mindig akadt gyerekeknek való feladat. Ezekből, ha nem figyeltek ránk eléggé, el-el szökdöstünk a szomszéd néni elcsatangolt kutyáját keresgélni. És mindeközben apám és nagyapám évtizedeken átívelő házépítés epochája zajlott. 

Tizenévesen nagy lelkesedéssel voltam a művészetek iránt, ezek támasztottak meg kamaszkoromban. Egyre jobban vonzani kezdett a filmművészet, barátaimmal filmklubokba jártunk, filmterveket készítettünk, és éjszakába nyúlóan beszélgettünk a jövő nagy filmes lehetőségeiről, felolvastuk egymásnak verseinket, filmterveinket. Kicsit festegettem, kicsit rajzolgattam, és miután leérettségiztem az Eötvös Gimnáziumban, valahogy sikerült elintéznem, hogy sokadik asszisztensként végre dolgozhassak egy játékfilmben. Nem lehetett tőlem olyat kérni, amit ne intéztem volna el, oldottam volna meg valahogyan. Madarat lehetett velem fogatni. Innen azután felgyorsultak az események. Most visszanézve már szinte csak egy villanás egy-egy játékfilm forgatása, ami pedig 3-4 hónapig tartott tizenhat órás napokkal és éjjelekkel hőségben, szélben vagy éppen kemény fagyban. Imádtam. Csatlakoztam a Fiatal Művészek Stúdiójához, és a Magyar Televízió élő adásaiban is kerestem a kihívásokat. Akkoriban csalhatatlanul betöltött az érzés, filmeket szeretnék csinálni, rendező szeretnék lenni. Összeszedtem a bátorságomat, jelentkeztem a Színművészeti Főiskola rendező szakára, ahová elsőre felvettek. Az ELTE-n a pedagógia szakot is elvégeztem médiapedagógia és fejlesztőpedagógia specializáción. Több gyerekműsorban dolgoztam, az Iskola televízió újraindítását tervezte a szerkesztőség, szükségét éreztem ennek a tudásnak. Később elvégeztem a játékmester, drámatanár szakot is a Színművészetin.

Hogy, hogy nem, egyszer csak harminchárom éves lettem, azután harmincnégy, és megszületett kislányom, Hangi, és csendben minden más árnyalatot kapott, átalakult. Egyre inkább jelentek meg a gyerekek az életemben. Először csak a kisebbek, azután már a nagyobbak is. Nagy élmény volt megtapasztalni a kisebbek kedves szeretetét, a nagyobbak odaadott bizalmát, felnőtt lényem iránti kíváncsiságát. A rendezés mellett drámatanárként kezdtem dolgozni egy drámatagozatos gimiben, és közben fejlesztőpedagógusként is igyekeztem fejlődni, több posztgraduális képzést végeztem el. Tizenkét éve dolgozom fejlesztőpedagógusként is.  A Waldorf-pedagógiára a pedagógia tanulmányaim során és Vekerdy Tamás előadásait hallgatva figyeltem fel, és úgy döntöttem, hogy lányomnak, aki most már 19 éves, ezt szeretném adni.  Szülőként kerültem közelebb az antropozófiához. Elkezdtem művészeti és gyógypedagógiai Waldorf-kurzusokat látogatni, és szerencsém volt nemzetközi előadóktól is tanulni. Jelentkeztem az extra lesson képzésre, amit ebben a tanévben fogok befejezni. 

A Szent Márton Waldorf Iskolában az első osztály és az osztálytanító kísérőjeként, fejlesztő és extra lesson tanárként dolgozom egy számomra nagyon kedves tanári kollégiumban, régi jó kollégák és szülőtársak között.

6.

Forrásteremtés: hogyan és mit tehetek én?

Garázsvásár és egyéb forrásteremtő aktivitások

 

Sikeres tevékenységünkhoz továbbra is keressük németül tudó szülőtársunkat, aki a pályázatok írásában tud segíteni!

Nagyon köszönjük azoknak a családoknak, akik valamelyik nyári forrásteremtő programunkban szerepet vállaltak! Soha nem látott elérést (3.000 ember) és aktivitási eredményt (131 megosztás) hozott a Tesco és a pad adománygyűjtő két poszt. Köszönjük a megosztásaitokat! 100.000 forintot sikerült nyernünk. Nagyon várjuk a választ a 2 M forintos eszközbeszerzési pályázatunkra, hogy lesz-e plusz forrás további padok, székek, sporteszközök, hangszerek beszerzésére. Drukkoljunk együtt!

 Sokszor hangsúlyoztuk, de nem lehet elégszer: az adománygyűjtés csak minden család aktív részvételével lehet sikeres! Jó lenne, ha ebben a tanévben még többen lennénk.

  • Nagy szükség lenne egy németül pályázatot írni tudó szülőtársra vagy önkéntes családtagra. 
  • Felkészülten várja a forrásteremtő csoport a Waldorf szemlélethez valahogyan kötődő cég javaslataidat, vagy a környezetedben, családi, baráti körben felmerülő vállalkozásokat, amely cégekről úgy gondolod, érdemes tenni egy próbát!
  • Idén is jól jön a részvételetek az Alkotó körben is. 

Októberben GARÁZSVÁSÁR! A tervezett időpont 2023. október 14. szombat.

Szükség lesz árura, árusítókra és az árusítás helyét előkészítő, majd rendbetevő szülőkre. További részletek később, egyelőre ez egy naptárfoglalási felhívás, hogy minél többen tudjunk úgy készülni, hogy ott leszünk a vásáron. Jól jönne az idén is a 400-500 ezer forint, amit ilyenkor gyűjteni szoktunk.