Szent Márton Hírek 23/11

Kedves Családok!

Mártonhoz közeledve és az idei év fókuszpontjait (STABILITÁS és NÖVEKEDÉS) szem előtt tartva állítottuk össze újabb hírcsomagunkat. Szeretnénk megmutatni, hogy az iskolában működő munkacsoportok milyen utakon keresztül tervezik a fenti célok megvalósítását, illetve hogy szülőként milyen módokon tudunk ebben részt venni.

a Bevonódás Csoport
2023. november 10.

IMPRESSZUM
A hírlevéllel kapcsolatban itt fogadjuk leveledet: bevonodas@szentmartonwaldorf.hu

1.

Szent Márton ünnepünk

A “Waldorf-iskolában mindig ünnep van.” – hangzik el sokszor. És valóban. Az évkör ünnepeinek a Waldorf-pedagógiában kiemelt szerep jutott. Ahogy az évszakok múlnak egymás után, úgy követi az egyik ünnep a másikat. Ez a ritmus segít nekünk újra összekapcsolódni a természettel és ezáltal önmagunkkal, hogy tudjuk honnan jövünk és hová tartunk.

Amellett, hogy az ünnepeket gyermekeink élményein keresztül megéljük, felnőttként lehetőségünk van az évkör szellemi hátterébe is betekinteni. Szülőként néha csak távolról figyelünk, de vannak olyan különleges alkalmak, amikor nagyobb szerep jut egy-egy ünnep megteremtése során a közös alkotásnak, a szülők és tanárok együttmunkálkodásának. 

Ilyen a Szent Márton, iskolánk névadójának ünnepe is, ami kiemelt fontosságú közösségünk számára. Az alapítás során, a névválasztás menetét alábbi meghatározó gondolatok vezették: 

“Márton követte a saját küldetését. Harcosnak szánták és saját elhatározásából, kitartó, szívós, állhatatos munkával elérte, hogy a béke, a szeretet harcosává válhasson. Önmaga választotta a kereszténységet egy pogány család szülöttjeként. Bátorsággal, cselekvőn élte életét. Szívét átjárta az egész teremtés iránt érzett szeretet, erejét át tudta fordítani, jóra használta. Gyógyított, tanított, befogadott, testvéreként szeretett minden hozzá forduló embert. Közben valódi ember volt, példakép nekünk, a gyermekeinknek, akik évről évre ismerkednek a legendájával az iskolában, és novemberben lámpásaikban viszik azt a parányi fényt, ami karácsonykor kiárad a világba.”

Szent Márton életéből a legismertebb történet, amikor még katonaként, egy különösen hideg téli éjszakán kettévágta utolsó – még el nem osztott – köpenyét, és azt egy vacogó koldusra borította. 

Márton napjával kezdődnek a tél sötét napjai. Ősz végével a természet is visszahúzódik, elcsendesül és befelé fordul. Az egyre rövidülő nappalok, a növekvő sötétség szükségessé teszi, hogy mi is megkeressük a lelkünk mélyén lapuló értékeinket, erőinket, erényeinket. Elcsendesedünk és befelé fordulva rálelünk saját belső fényünkre, amelynek segítségével leküzdhetjük a kinti sötétet. A Márton-napi lámpással jelképesen is meggyújtjuk szívünkben ezt a belső fényt, hogy aztán kiáraszthassuk a külvilágba, a kint eluralkodott sötétségbe.

November 9-én, csütörtökön 17:30-tól lámpás felvonulásra indultunk a természetbe. A gyerekek lámpásukkal csendes sétát tettek az erdőben, a szülők pedig a tábortűz mellett, Márton-napi dalokat énekelve várták a visszaérkező osztályokat. 

November 11-én, szombaton 14:00 – 18:00 óráig pedig iskolánk is kinyitja kapuit – ahogy Márton a köpenyét -, megosztjuk a fényt, az étket, a játékokat, a vásári forgatagot barátainkkal, rokonainkkal és a környékbeli gyermekekkel, családokkal. Megnyitjuk tereinket a nyilvánosság felé is, így lehetőséget adva az érdeklődők számára, hogy megismerhessenek bennünket. 

Ahhoz, hogy közös ünnepünkön a gyereknek tudjuk szentelni figyelmünket és mi, felnőttek is jól érezzük magunkat, szükséges, hogy mind az ünnep előkészítésében, mind annak lebonyolításában az iskolánkba járó valamennyi család részt vállaljon. Az ünnep kapcsán már majdnem minden feladat mellé került vállalkozó ember, amiért nagyon hálásak vagyunk a közösségnek! Kérjük, hogy nézzetek még egyszer rá a táblázatra, és a még gazdátlan feladatokat is segítsetek felkarolni!

Izgatottan várjuk a közös ünneplést, és hálásan köszönünk minden segítséget!

Ha bármi kérdésetek adódik, keressétek Pongó Andit vagy a Bevonódás csoportot!

2.

Növekedés a gyermekek számában

Ha azt keressük, mennyi mindent elértünk, mi mindenünk van, mit sikerült már megvalósítanunk, akkor pozitivitásunk a környezetünkre is kisugárzik, és könnyebben mozdulnak meg a kapcsolati hálón keresztül a segítő erők. Az idén intenzívebb jelenléttel és kampányokkal igyekszünk a környékbeli kisgyermekes családokhoz eljutni. Személyesen látogatjuk végig az óvodákat, erőteljesebb kommunikációs kampányt indítunk.

Az iskola idei éves céljai közül a kommunikációs munkacsoport a növekedést támogatja kiemelten. Arra a kérdésre keressük a választ; hogyan növelhetnénk 57-ről legalább 80-ra az iskolánkba járó gyermekek számát a jövő tanévre. Ez a növekedés egyben a pénzügyi stabilitás alapja is. A következőkön gondolkodunk:

  • Hogyan növelhetnénk azon szülőknek a számát, akik a személyes ismerkedési alkalmainkon részt vesznek?
  • Ehhez hogyan biztosíthatjuk, hogy az iskolakereső szülők folyamatosan megtalálják az iskolát?
  • Hogyan találhatjuk és szólíthatjuk meg az iskolakereső szülőket?
  • Hogyan kelthetjük fel az iskolakereső családok érdeklődését iskolánk iránt és nyerhetjük el tetszésüket? 

Megfogalmaztunk egy rövid bemutatkozó mondatot, amelyben minden szó valamilyen iskolánkat jellemző értéket képvisel: 

Iskolánk a Waldorf-pedagógia alapján működő családias léptékű és hangulatú falusi iskola a Pilis kapujában.

Ha elmondod, mi az, ami szerinted legjobban jellemzi iskolánkat, te miért ezt az iskolát választottad, beépítjük az új családokat megszólító kampányba. Ha neked is van válaszod a fenti kérdésekre, az is segít egy sikeres kampányt szerveznünk. Ezen a linken tudod megosztani velünk a gondolataidat.  

A három tevékenység, amelyeket szervezünk: 

  1. Ellátogatunk a környékbeli óvodákba, a pilisborosjenői Mesevölgy óvoda már biztosan fogad minket januárban. Itt mesélhetünk majd iskolánkról, hátha többen kedvet kapnak, csatlakozni hozzánk. Erről külön levelet is küldünk majd, mert szükség lesz olyan vállalkozókra, akik elmennek ezekre az alkalmakra.  
  2. Digitális kampányt szervezünk, ahol egy minimális összeggel meghirdetjük iskolánkat, bemutatkozó találkozóink időpontjait, és feliratkozásokat gyűjtünk, hogy tudjunk szélesebb körű elérést biztosítani egyéb eseményeinkhez is. 
  3. Tartalmat készítünk és osztunk meg, hogy jó hírünket keltsük a leendő családok körében. Ezeket a tartalmakat a Facebook-on és a weboldalon osztjuk meg. Kövesd te is az oldalunkat, és amikor tetszik, amit olvasol, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel! Ez sokat segít, hogy eljusson hírünk minél több érdeklődőhöz. Jelenleg három tartalmi egységen dolgozunk.
  • Életképek sorozat. Ebből a sorozatból már láthattál is néhány posztot (lírafaragás, Szent Mihály ünnep).  
  • Kedvenc adventi meséink sorozat. Pedagógusaink kedvenc meséit osztjuk meg, hátha segít az ünnepre hangolódni, és bízunk benne, hogy ilyen témát te is szívesen megosztasz november végén. 
  • “Tudtad-e a Waldorf-ró”l sorozat. Rövid kérdés, rövid válasz olyan témákról, amelyeken keresztül bemutatkozunk. 

Előre is köszönjük ötleteidet, észrevételeidet és vállalásaidat!

Kommunikáció munkacsoport

    3.

    Forrásteremtés; Alkotókör és szülői vállalkozás ajánló program

    Mindaddig, amíg nem érjük el az osztályonkénti kb. 23 fős létszám átlagot, az iskola a mostani bevételekből nem tudja finanszírozni a havi működést teljes egészében. A forrásteremtő tevékenység mellett az új családok bevonzása a legnagyobb érték, amivel a stabilitásunkat megteremthetjük. Ezekhez mindannyian több módon is hozzájárulhatunk. Sokéves tapasztalatunk, hogy akkor érkezik a külső segítség, ha mi magunk a saját erőinket már megmozdítottuk. Ha töretlen hittel tesszük, amit vállaltunk, és adjuk, ami tőlünk telik. Ekkor mindig megérkezik a segítség és az erőink, forrásaink megsokszorozódnak! 

    A forrásteremtés csoport tevékenységének a célja két hónap működési költség (jelenleg ez kb 20 mHUF) tartalékalap biztosítása az eseti, váratlan költségek fedezetére és kisebb fejlesztések biztosítására. Ehhez a következőket tesszük.

    1. Cégektől érkező pénzadományok szervezése (cégek megkeresése, szülői vállalkozói ajánlási program)
    2. Pályázatfigyelés és pályázatírás
    3. Kampányok szervezése (pl. garázsvásár, SZJA 1%, Alkotókör árusítások)
    4. Tárgyi adományok szervezése

    Az elmúlt időszakban a fenti tevekénységekkel 595.930,- forintot gyűjtöttünk a működési költségekhez (SZJA 1% nélkül), valamint pályázaton 3.200.000,- forintot nyertünk kifejezetten képzések finanszírozására

    Jelenleg több pályázatra és céges kérelemre várunk választ. Eközben többen azon dolgoznak, hogy a szülői vállalkozás ajánlói program minél szélesebb körben elinduljon – az első utalás már megérkezett az iskola számlájára. Az Alkotókör várja aktív tagjait portékák készítéséhez Márton-napra és a jenői adventi vásárra, valamint a Márton-ünnep kapcsán szülői adománygyűjtést is szervezünk. 

    Hogyan vehetsz részt az Alkotókör forrásteremtő munkájában? 

    Az Alkotókör célja, hogy a portékákból befolyó adományokkal az iskola anyagi szükségleteit támogassa. Emellett az is fontos számunkra, hogy közös szülői kézműves tevékenységgel vegyük körül az iskola lényét, és ezáltal erősítsük a szülői hálót, a közösség erejét, valamint, hogy az így készített gyönyörű portékákkal impluzust adjunk a külvilág felé az iskolában folyó munkáról. 

    Az Alkotókör a tavalyi tanévben indult, és ennek szellemében szeretnénk idén is továbbfolytatni a munkát: portékakészítés otthon vagy a közös alkotásra lehetőséget adó Alkotóműhelyeken, vásári árusítás és vannak még a tarsolyunkban újabb ötletek. 

    Közeleg a Szent Márton napi vásár és az adventi vásárok időszaka. Ebben a vásári időszakban az Alkotókör feladatai megnövekednek, így várjuk a dolgos kezeket, alkotni vágyó szülőket

    • Alkotás: Otthon is készíthesz portékát vagy az Alkotóműhely keretében. Legutóbb 2023. november 8-án volt ilyen alkalom, a következőkről majd a későbbiekben értesítünk Bennetekett. Semmilyen tapasztalatra nincs szükség, csatlakozz bátran és legyél te is alkotótárs! 
    • Vásározás: A vásári alkalmakon a portékák árusításához is mindig várunk lelkes vásározókat. A vásári időpontokról mindig küldünk aktuális információt.  

    A vásározás az Egyesület szárnyai alatt történik, így a vásári adománygyűjtésben való részvétel a középiskolás testvéreknek is jó alkalom lehet a kötelező önkéntes munka teljesítésére.

    • Alapanyagok: Alapanyagokkal mindig tudjátok a munkánkat támogatni. Ha van felajánlható adományod vagy olcsó beszerzési forrás ötleted, akkor oszd meg velünk!

    Ha bármelyik kezdeményezést magadénak érzed, csatlakozz jelenlegi szorgos kis csapatunkhoz! Szladics Vikinél tudsz jelentkezni: szladics@szladics.hu

    Hogyan tudsz a szülői vállalkozói ajánlási programban segíteni? 

    Vállalkozóként illetve ajánló szülőként tudsz a programban segíteni. Az őszi szünet után már lesznek olyan vállalkozások, amelyeket valamelyik szülőtársunk jegyez, és egy rövid bemutatkozón keresztük te is megismerheted, és ajánlhatod a baráti, ismerősi körödben. A bemutatkozókat az iskola weboldalán keresd! Az első ilyen ajánlás 15.000 forint adományt jelentett az iskolának. Egyik szülőtársunk beajánlotta a másik szülőtársunkat egy munkára és annak bevételéből érkezett az adomány. A program így működik, és akkor lesz sikeres, ha megismered vállalkozó szülőtársainkat és jó szívvel ajánlod őket a profiljukba váhó feladatokra.  

    Mit tehetünk még? 

    Természetesen adományt adni mindig lehet, egyszerit, rendszereset egyaránt! Minden betett forint számít!

    Továbbra is égetően szükségünk van céges adományokra, támogatókra, Ha van olyan cég a környezetedben, családi, baráti körben, akit érdemes megkeresni támogatásért, oszd meg az elérhetőségét vagy a cég nevét a forrásteremtés csoporttal, hogy felvegyük a kapcsolatot velük és egyszeri vagy rendszeres adományt kérhessünk tőlük. Ha a te kapcsolati hálódban nincs ilyen cég, mesélj a barátaidnak, az ismerőseidnek az iskoláról,

    hátha ők tudnak ilyen céget ajánlani neked!

    Sokszor hangsúlyoztuk, de nem lehet elégszer: az adománygyűjtés csak minden család aktív részvételével lehet sikeres! Köszönjük az eddigi részvételeteket és jó lenne, ha még többen lennénk.

      4.

      Stabilitás és növekedés a számok tükrében

      A gazdasági munkacsoport is megvizsgálta, hogy pénzügyi szempontból hogyan tudunk hozzájárulni az iskolánk idei két fő célkitűzéséhez, a növekedéshez és a stabilitás erősítéséhez. Egyik ide vezető út a bevételeink növelése. Ehhez indította a bevonódás csoport az új vállalási kört, illetve ehhez kínálunk egy másik lehetőséget, a cégként való adományozást. Egy új gazdasági belső folyamatot is definiáltunk stabilitásunk növekedéséhez, ami a be nem fizetett hozzájárulások kezelésére vonatkozik. Alább találjátok ennek a három pénzügyi akciónak a kifejtését:

      Új vállalási kör

      Lassan lezárul az új vállalási kör, már csak néhány család nem írta be magát a táblázatba. Aki eddig elszalasztotta, kérjük, pótolja a kitöltést!

      Havi szinten közel 100.000 Ft-tal nőtt a hozzájárulások mértéke, és gyerekenként jelenleg 64.643 Ft az átlagos vállalás. Hálásan köszönjük minden családnak, aki – megemelt vállalása révén – részt vett iskolánk stabilitásának növelésében! 

      Céges adomány

      Amennyiben egyéni vállalkozásod vagy céged van, akkor természetesen van arra is lehetőség, hogy az adományt a cégedből fizesd. Ilyen esetben a vállalt hozzájárulást az árbevételedből fizeted és nem a már adózott jövedelmedből, ezért mindenképpen csökkennek céges költségeid. TAO-s cégek esetében pedig – adományozási szerződéssel – az adózás előtti eredmény is tovább csökkenthető.

      Céges fizetés esetén tehát az alábbi három megoldás lehetséges:

      • Egyszeri adomány szerződés nélkül közhasznú szervezetnek bármikor adható, akár rendszeresen is
      • Adományozási szerződéssel és igazolással, amely a céged és a Pilisborosjenői Waldorf Egyesület között jön létre. Ez esetben az adományozó csökkentheti az adózás előtti eredményét az Ectv. (2. §, 20. pont) szerinti közhasznú tevékenység támogatásaként nyújtott adomány értékének 20%-val.
      • Tartós adományozási szerződés esetén további 20%-kal, ha a szerződésben az adományozó arra vállal kötelezettséget, hogy az adományt a szerződéskötés/szerződésmódosítás évében és az azt követő legalább három évben, évente legalább egy alkalommal – azonos vagy növekvő összegben – ellenszolgáltatás nélkül adja

      “Nem fizetés” folyamata

      Iskolánk stabilitását az is növeli, ha a vállalt hozzájárulások időben beérkeznek. Ezért kialakítottunk egy belső eljárást arra az esetre, hogy hogyan kezeljük azt folyamat szinten, ha egy családnál több havi hozzájárulás-elmaradás jön össze.

      A szülői támogatás vállalt összegének nem fizetése esetén egy három lépcsős folyamat indul el:

      • Kéthavi támogatás elmaradása után a gazdasági vezető jelzi ezt az érintett család felé írásban, és együtt átbeszélik a lehetőségeket
      • Ha nem sikerül megoldást találni, akkor a következő szülői esten az osztályközösség bevonásával keresnek megoldási lehetőségeket
      • Amennyiben ez sem vezet eredményre, a szervezet munkacsoport elé kerül az ügy, aki külön foglalkozik a kérdéssel

       

      Hogyan járulhatok még hozzá iskolánk anyagi stabilitásához?

      Szeretettel ajánljuk figyelmetekbe ismét a Forrásteremtés csoport tavalyi év folyamán összeállított táblázatát, amiben sok oldalról közelítették meg az iskola gazdasági támogatásának kérdését. 

      Ha a fentiekkel kapcsolatban kérdésed van, akkor keresd nyugodtan a gazdasági munkacsoport bármely tagját. (Jelenlegi tagok:1.oszt. – Hörcsig Kata, 2. oszt. – Mosolygó Viki, 3.oszt. –  Molnár Imre, 4. oszt –  Fülöp Laci, illetve a képviselő: Jordán Éva.)

        5.

        Szabóné Erdő Krisztina zenetanár bemutatkozása

        Kárpátalján, Munkácson születtem, ott kezdtem el zongorázni hatévesen, és onnan hozom a hegyek iránti vonzódást, szeretetet. A szüleim nem akartak zeneiskolába íratni, de addig erősködtem, míg be nem írattak. Ezzel eldőlt a jövőm és a pályám. Tudtam, hogy zongorista leszek, és ezután nagyjából a zongorázásról szólt az életem. Egy apró érdekesség ebből az időszakból: gyerekként kezet fogtam Bartók Béla fiával egy zongoraverseny után, amit megnyertem. Tizenegy éves voltam, amikor Magyarországra költöztünk. Édesapám magyar nemzetiségű, ezért engem is magyar nyelven neveltek fel, annak ellenére, hogy édesanyám és az anyanyelvem ukrán. Magyarországon tovább folytattam zongora tanulmányaimat, először egy falusi tanárnőnél, majd egy nagy zeneiskolában, Székesfehérváron, ahová naponta egy órát buszoztam oda és vissza éveken át. Veszprémben végeztem zeneművészeti középiskolát, ahol kollégista voltam, és amihez életem kimagaslóan legszebb emlékei kötődnek. Ezután jött a Zeneművészeti Főiskola Budapesten, majd egyetemi művészeti diploma Szegeden. Ezalatt az évek alatt, amíg tanultam, már végig tanítottam több zeneiskolában is egyszerre. Ami érdekesség lehet, hogy volt egy vak tanítványom is, akit sok évig tanítottam, kísértem az életében. Voltak, és azóta is vannak felnőtt tanítványaim, amit szintén nagyon szeretek. Előfordult, hogy táncosoknak zongoráztam egy tánciskolában, énekeseket kísértem, kórusban dolgoztam. Jelenleg van egy együttesünk, akikkel együtt írunk zenét, énekelünk, muzsikálunk, és rendszeresen fellépünk országszerte.

        A tanítást, és a gyerekeket mindig is szerettem, és megtaláltam a hangot bármilyen korosztállyal, de álmomban sem gondoltam, hogy egyszer iskolában fogok dolgozni, és osztályoknak éneket-zenét tanítani. Az élet ide terelt mégis, és én nagyon hálás vagyok, hogy újra dolgozhatok, taníthatok. Két fiam van, a nagyfiam ötödikes, a kisebbik ovis, mindketten Waldorf-intézményben. A Waldorf-oktatás szellemiségét teljes mértékben magaménak érzem, és remélem, hogy a gyermekeiteket bevezethetem a zene szellemiségébe is, ami az életem és hivatásom.

          6.

          Müller Anikó gazdasszony bemutatkozása

          Családommal a III. Kerületben lakom, Csillaghegyen, itt is nőttem fel.
          Eredetileg bölcsész vagyok, politológia szakon végeztem a Miskolci Egyetemen. A tanulmányaim után az államigazgatásban dolgoztam, azután pedig egy cégnél, de az irodai munka egyre inkább kezdett egyhangú lenni számomra, így közben orvosi gyógymasszőri vizsgát tettem, majd AMM terapeuta szakvizsgát is. Ezután megszületett a kislányom Kitti, majd 3 év múlva a kisfiam, Misi. Főállású anyuka lettem. 9 év után most térek vissza a munka világába. 

          A jóga az életem fontos része volt a gyermekek előtt is. Kitti születése után elkezdtem komolyan forgatni magamban a filozófiai hátterét és a védák szempontjai alapján magamévá tenni az önismeret tudományát. Néhány évvel ezelőtt a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskolán vaisnava jógamester szakon végeztem, a szakdolgozatomat pedig a vegetáriánus táplálkozásból írtam. Komoly hobbivá nőtte ki magát az egészséges étkezés iránti érdeklődésem. Innen a kapcsolódás a gazdasszonyi teendők irányába. A konyha ugyanis központi szerepet kapott az életemben, amit szerettem volna igazán egészségessé tenni a magam és családom számára. A 9 év alatt főként háziasszonyi teendőket láttam el, ebben van most gyakorlatom, ráadásul nagyon szeretem a gyermekeket. Kitti jelenleg az iskola 4. osztályos tanulója, Misike pedig szeptemberben fog csatlakozni az első osztályba. A Waldorf-pedagógiával 2 éve kezdtem el ismerkedni, miután a kiégés jeleit láttam az állami iskola keretein belül a 2. osztályos gyermekemen. Ekkor kezdtem el a párbeszédet a csatlakozásunkról az akkori osztálytanítóval, Eszterrel. Egy egész más világ tárult elém. Meggyőző volt számomra az a családias hangulat, a természetközeliség, a gyermekközpontúság, amit már az első ismerkedéskor megtapasztaltam, így Kittit áthoztuk harmadikban. Örülök, hogy bekapcsolódhatok az iskola életébe a gazdaasszonyi munkakörben.

            7.

            Kihez fordulhatok?

            Szülőként bármilyen kérdéssel – főleg a Waldorf-iskolával, -pedagógiával, gyerekkel kapcsolatos kérdésekkel – alapelv szerint az osztálytanítóinkhoz fordulhatunk. Szükség esetén Ő tud minket tovább irányítani. Szaktanári kérdéseinkkel megkereshetjük azonnal az adott szaktanárt is.

            Operatív ügyekben az iroda tud segítséget nyújtani (befizetések, számlák, hivatalos papírok stb.). Az iskola működésével kapcsolatos – nem közvetlenül a pedagógiát érintő – kérdéssel, ötlettel, javaslattal is hozzájuk fordulhatunk. Szükség esetén Ők is segítenek megkeresni Nekünk az ügyben az illetékeseket.

            Felnőttek közötti személyes konfliktus esetén jelezzünk közvetlenül az érintettnek, szükség esetén kövessük együtt a Konfliktuskezelési eljárás és panaszút lépéseit (1. lépés az empátiaséta; 2. lépés a mediált beszélgetés; 3. lépés a Szervezeti kör bevonása). Más gyermekével kapcsolatos konfliktus esetén elsősorban a pedagógusokkal, esetleg – tanári tanácsra – a gyermek szüleivel beszélünk, soha sem az adott gyermekkel közvetlenül.

            Amennyiben úgy érezzük, hogy a folyamatainkban elakadtunk, nem sikerült a fenti utakon eljutni a megoldásig, elbizonytalanodtunk, nem tudjuk, hogy hogyan kéne tovább lépni az adott kérdésben, a bevonódás csoport segítségét kérhetjük. Jelezhetünk a csoportnak vagy bármely tagjának (jelenlegi tagok: 1. oszt. –  Pálvölgyi Kata, 2. oszt. – Emich-Kriston Genovéva, Kvassay Bea, Medvecki Réka, 3. oszt. – Pataki Andrea, 4.o. – Kecskés-Vincze Eszter, Schlanger Judit).

            A legfontosabb, hogy ne tartsuk magunkban, hanem – felelősséggel a közösségért, amelynek tagjai vagyunk – tegyük ki a megfelelő körben.